Hovedinnhold

Dette er ulovlig lysbruk

- Tåkelys om dagen kan gi bot på 2.000

HJØRNEFUNKSJON: Stadig flere nye bilmodeller kommer med en såkalt hjørnefunksjon. Kurve/tåkelyset tennes automatisk når du svinger på rattet eller setter på blinklyset. Ofte er det satt en hastighetsbegrensing, slik at de som regel ikke virker over 40 km/t. Hensikten er å lyse opp blindfeltet på sidene, slik at føreren lettere kan se fotgjengere. Foto: Hanne Hattrem
HJØRNEFUNKSJON: Stadig flere nye bilmodeller kommer med en såkalt hjørnefunksjon. Kurve/tåkelyset tennes automatisk når du svinger på rattet eller setter på blinklyset. Ofte er det satt en hastighetsbegrensing, slik at de som regel ikke virker over 40 km/t. Hensikten er å lyse opp blindfeltet på sidene, slik at føreren lettere kan se fotgjengere. Foto: Hanne Hattrem
(VG Nett) Mange bilister er ikke klar over at kombinasjonen kurve-/tåkelys (bildet) sammen med kjørelys er forbudt under vanlige værforhold.

Denne saken handler om:

FAKTA

Vegdirektoratet har tidligere vist til en svensk undersøkelse fra 1994, utført av VTI (Väg- och trafikinstitutet).

- Kommer det en bil med fire lys mot deg, får du siktstrekningen redusert med 15 prosent. Dette er mye, fordi vi i utgangspunktet ser dårligere i mørket, sier fagleder for kjøretøyteknikk i vegdirektoratet, Reidar Svendsen.

UP er på høstjakt etter bilister som kjører med feil lys på bilen. Enkelte bilister kjører uten lys i det hele tatt, en hel del kjører med ett lys - og en god del kjører helt «i tåka».

- Vi ser mye feil lysbruk. Å bruke kurve-/tåkelys sammen med nærlys, gir kanskje føreren bedre sikt akkurat foran bilen, men de er farlige og forbudt fordi de gir dårligere sikt fremover. Du kan risikere å ikke se en fotgjenger du ville sett uten å bruke tåkelyset, sier distriktsleder for Utrykningspolitiet i Follo og Østfold, Ole Høiby.

Tåkelyset lyser opp veien maksimalt rundt 20 meter foran bilen. Nærlyset rekker minst 50-60 meter og opptil 100 meter foran bilen. En sterk belysning foran bilen kan føre til en såkalt egenblending: Øynene innstiller seg på det sterkest belyste området rett foran bilen.

- Kurve-/tåkelysene kan også sjenere møtende bilister, sier Høiby.

Les:Snart får bilen intelligente lys - se stor lysguide.

Bekmørkt

En telling utført av Trygg Trafikk og NAF i Østfold, der 2.545 biler ble kontrollert, viser at 216 biler hadde feil lys 131 biler manglet et av hovedlysene, 58 bilister kjørte med kurve-/tåkelys i kombinasjon med nærlys og 27 biler brukte bare kurve-/tåkelys på landeveien.

Nesten en av ti bilister kjørte med feil lysbruk.

- Særlig når sikten er så dårlig som den er nå i høstmørket, med bekmørke, glatte veier og kanskje nedbør, er det særdeles viktig at alle lys virker, og at lysene er riktig innstilt, sier Ole Høiby.

Kurvelys eller tåkelys sitter som oftest montert lavt i grillen. Disse er ulovlig å bruke sammen med nærlys. Imidlertid kan ekstralysene brukes på dagtid som kjørelys, sammen med parklys. I mørket skal du kjøre med nærlys eller fjernlys. Kurve-/tåkelys er bare tillatt når det er tett tåke og i kjøreforhold med ekstremt dårlig sikt.

- Vi anbefaler ikke bruk av kurve-/tåkelys på dagtid som kjørelys, selv om det er tillatt, sier Høiby.

Mange bilister er ikke klar over tåkelysfunksjonen, og at det er en bryter for disse lysene.

- Noen bilister synes også det er tøft å kjøre med kurve-/tåkelysene, sier Høiby.

Les også:Alt du trenger for å gjøre bilen vinterklar.

2.000 kroner i bot

UP bruker en blanding av bøtelegging og muntlig rettledning for feil lysbruk.

- Normalt bøtelegges feil lysbruk med forenkelt forelegg på 2.000 kroner. Er det veldig mye feil, kan det bli utstedt en kontrollseddel, slik at eier må vise bilen. Vi kan også avskilte bilen på stedet, hvis en bil har flere lys som ikke virker, sier Høiby.

UP må vise en del bilførere av-knappen for kurve/tåkelyset.

Her ser du symbolet for kurve/tåkelyset.

Kjører du med ett lys kan du ikke skylde på at det er for komplisert å bytte lyspæren for å slippe boten.

- Vi vet det er komplisert å bytte pære på en del biler, men da må man øyeblikkelig dra til verksted eller på bensinstasjonen og få det gjort, sier Høiby.

Les også:Bilvasken enda viktigere om vinteren.

Obs når du slipper av barn

Ole Høiby minner bilistene på at de må være ekstra påpasselig når de slipper av barn på kveldstid, for eksempel i forbindelse med trening.

- Mange slipper av passasjerer mens bilen står inntil veikanten med nærlysene på. Andre bilister vil da ha store problemer med å oppdage de som går ut av bilen. Husk derfor alltid å skru over til parklys i slike situasjoner, sier Høiby.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor