Hovedinnhold

Derfor er smarttelefoner livsfarlige

POSITIV: Da Cecilie Bjørndal ble lam etter at en lastebilsjåfør krasjet i bilen hun satt i, bestemte hun seg tidlig for at livet ikke var ødelagt. En lastebil traff Cecilie og moren bakfra i 70 km/t i et veikryss, og bilen de satt i ble overkjørt. Lastebilsjåføren tuklet med mobilen da den dramatiske ulykken skjedde, ifølge dommen fra Sunnmøre tingrett fra 2009. Foto: Marie von Krogh
POSITIV: Da Cecilie Bjørndal ble lam etter at en lastebilsjåfør krasjet i bilen hun satt i, bestemte hun seg tidlig for at livet ikke var ødelagt. En lastebil traff Cecilie og moren bakfra i 70 km/t i et veikryss, og bilen de satt i ble overkjørt. Lastebilsjåføren tuklet med mobilen da den dramatiske ulykken skjedde, ifølge dommen fra Sunnmøre tingrett fra 2009. Foto: Marie von Krogh
Siden 2004 er bruken av mobil i trafikken tidoblet, og bruk av smarttelefon fra førersetet er mer vanlig enn før.

VG følger

MOBIL I BIL

  • For å snakke lovlig i mobilen må mobiltelefonen være fastmontert i en holder eller integrert i bilen.
  • Teksting fra en mobiltelefon kan føre til straffereaksjoner etter veitrafikklovens paragraf tre, hvor det blant annet slås fast at enhver skal være varsom og aktpågivende, slik at det ikke kan oppstå fare når man ferdes i trafikken.
  • Norske veimyndigheter arbeider med en endring av regelverket for mobilbruk i bil, som vi har hatt siden 2000.

Folk surfer, sjekker Facebook, skriver e-poster og leser nettavisen med smarttelefonen fra førersetet.

Sjef for Utrykningspolitiet (UP) Runar Karlsen advarer, og mener uvanene kan være livsfarlige.

- Bruk av smarttelefon er vel så farlig som å prate i telefonen mens man kjører. Det vil være større avledning av oppmerksomheten å bruke smarttelefonen enn å prate, siden både syn og hender brukes, sier Karlsen til VG.

UP har registrert en økning av antall forhold ved bruk av mobiltelefon i trafikken.

I 2004 var det 2400 forhold, mens det i fjor var hele 20.000 som ble bøtelagt. UPs erfaring er at mobilen brukes til mer enn å prate, også i trafikken.

Å skrive en E-post på smarttelefonen sin er like ulovlig som å ringe uten handsfree, minner han om.

- Folk bruker først og fremst mobilen til samtaler, men vi vet at folk i større grad bruker mobilen til andre ting også. Det er ikke lett å kombinere full oppmerksomhet på både mobilen og trafikken, sier han.

- Bør melde fra

- Bør man varsle fra dersom man ser folk bruke telefonen i trafikken?

- Vi kan ikke ha det slik at man varsler fra om all form for telefonbruk. Det blir for slitsomt. Men om man ser personer som bruker telefonen og man ser at det oppstår farlige situasjoner, så vil jeg helt klart oppfordre dem til å melde fra til politiet. Det er det samme som å melde fra om promillekjøring og råkjøring, sier UP-sjefen.

- Men pass på så du ikke selv blir en lovbryter ved å kaste deg på telefonen og ringe politiet. Da er vi like langt, sier Karlsen.

UP-sjefen opplyser at standardboten for mobilbruk i trafikken er 1300 kroner.

- Men dersom mobilbruken har skapt en risikosituasjon, som for eksempel å krysse en sperrelinje, kan vi beslaglegge førerkort på stedet og skrive anmeldelse. Da er boten på mellom 5000 til 15.000, sier Karlsen.

- Kommer man over i motgående felt mens man sender en SMS, så er det garantert førerkortbeslag og 15.000 kroner i bot, sier Karlsen.

Mange ulykker

Karlsen kjenner til flere ulykker som er forårsaket av nettopp mobilbruk.

- Altfor mange ulykker skyldes uoppmerksomhet, deriblant på grunn av mobilbruk. Det kan virke som en slags tvangstanke om at man må svare på tekstmeldingen umiddelbart, selv om man kjører bil, sier han, og presiserer at denne type forhold er vanskelige for UP å avdekke.

Det istemmes av seksjonssjef Tore Soldal ved trafikk- og sjøtjenesteseksjonen i Oslo politidistrikt.

- Vi har flere ganger sett at mobilbruk kan ha vært en avgjørende faktor ved en ulykke, sier han til VG.

Han medgir også at det er vanskelig å avdekke nettsurfing, Facebook-sjekking og SMS-skriving blant bilister og fotgjengere i trafikken.

- Man vet at folk bruker telefonen mer og mer, og til flere formål enn tidligere. Men å bruke smarttelefonen i trafikken er livsfarlig. Man setter seg selv og andre i fare. Trafikken krever hundre prosent oppmerksomhet, sier trafikkseksjonssjefen.

Risikoen øker

Seniorrådgiver Torbjørn Tronsmoen i trafikantadferdseksjonen i Statens vegvesen frykter økt bruk av smarttelefoner i trafikken.

- Det vil gå ut over sikkerheten. Bilister oppfatter det som om at de har kontroll over seg og sitt kjøretøy, men det er ingen tvil om at oppmerksomhetssvikt er en viktig ulykkesårsak, og der inngår bruk av smarttelefon, sier Tronsmoen til VG.

- Vi vet at det er en betydelig økt risiko for ulykker dersom man bruker mobil i trafikken, sier trafikkadferdsforskeren.

Multitasking vanskelig

Administrerende direktør i Autoriserte trafikkskolers landsforbund, Sonja Sporstøl, minner om at «multitasking» er vanskelig i trafikken.

- Mange føler at de mestrer å gjøre flere ting samtidig. Men bruk av mobil tar bort oppmerksomheten fra det en skal gjøre som sjåfør: å følge trafikkbildet, sier Sporstøl.

- Bør etterforskes

- I mange tilfeller er det mulig å sjekke om telefonen er brukt i gjerningsøyeblikket. Vi mener det er viktig å sjekke hva som faktisk forårsaker ulykker, sier Kristin Øyen, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk.

Hun mener mobilbruk som årsak til trafikkulykker i større grad bør etterforskes.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer