Hovedinnhold

Denne lastebilen ikke godkjent i Norge

... men søsterbilen med tilhenger kan kjøre fritt

NEI: Denne Peterbilt-lastebilen er ikke godkjent i Norge. Lastebilen ble brukt i filmen «Hodejegerne», da med prøveskilter. Foto: Privat
NEI: Denne Peterbilt-lastebilen er ikke godkjent i Norge. Lastebilen ble brukt i filmen «Hodejegerne», da med prøveskilter. Foto: Privat
Lastebilen med henger er godkjent av Statens vegvesen. Den uten henger er ikke. Ifølge den private importøren er de helt like.

VG følger

Tommy Ralger (42) har importert fem lastebiler fra USA. Så langt kjører en rundt på norske skilter mens nummer to har fått avslag. De tre andre står på vent.

- Alle de fem bilene er helt like, hevder lastebilsjåføren fra Østfold.

Men det godtar ikke Vegdirektoratet.

- Vi er kjent med at det for begge kjøretøy er fremlagt lik attest ved godkjenning. Disse attestene er kun en sammenstilling av tekniske krav. At to kjøretøy tilfredsstiller de samme tekniske kravene innebærer heller ikke at de er identiske, skriver Unni Augland Eik, seniorrådgiver i Vegdirektoratet i en e-post til VG.

Ikke fått dokumentasjon

Hun forteller at de hverken har fått nødvendig dokumentasjon fra fabrikanten Peterbilt eller dennes representant om at bilen tilfredsstiller alle EU-direktiv og ECE-regulativer. Den er derfor ikke godkjent.

- Dette er amerikanskproduserte kjøretøy som ikke er testet for europeiske krav. Det er kunden som må fremlegge dokumentasjonen, utdyper Eik muntlig og legger til at de mangler testrapporter for støy, avgasser, elektromagnetisk støy og hastighetsbegrensning på bilen.

Ralger, som har påklaget avslaget, har selv bekostet en bremsetest av bilen som han har forsøkt å få godkjent helt siden 2009.

JA: Denne amerikanske Peterbilt-lastebilen er godkjent for å kjøre på norske veier Foto: Privat
JA: Denne amerikanske Peterbilt-lastebilen er godkjent for å kjøre på norske veier Foto: Privat

Stadig nye krav

- Hver gang jeg oppfyller ett av Vegvesenets krav, kommer de med nye. Kravene varierer fra saksbehandler til saksbehandler, sier Ralger som har videresolgt fire av bilene.

Ralgers advokat, Robert Antonsen, er oppgitt.

- De rir forskriften på bokstaven og litt til. Jeg har ikke fått svar på hvilken informasjon de vil ha. Først i avslaget kommer de med spesifikke krav, sier han.

Bård Hoksrud (Frp) har tatt opp saken i Stortingets spørretime.

- Statens vegvesen må rydde opp i dette surret og godkjenne de fire andre bilene som er identiske. De kan ikke ødelegge for folk som prøver å følge lover og regler, sier Hoksrud.

Skal kontrolleres på nytt

Vegdirektoratet, som er klageinstans, mener kun at de følger regelverket.

- Vi opplever at vi har gitt Tommy Ralger rimelig tid til å fremlegge påkrevd dokumentasjon, sier overingeniør Einar Atle Årdalsbakke.

Vegdirektoratet ber nå Statens vegvesen region øst om kontrollere begge lastebilene på nytt.

- Er det aktuelt å tilbakekalle godkjenningen på bilen som har fått norske skilter?

- Det kan være aktuelt. I så fall har Statens vegvesen gjort en feil ved godkjenningen, sier Eik.

Ralger reagerer med vantro.

- Bilen har vært hos Statens vegvesen to ganger hvor den ble sjekket av to kontrollører. Så ble papirene godkjent av tungbilgruppen, sier Ralger som anslår at han har brukt rundt 250.000 kroner på hele prosessen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer