Hovedinnhold

Bilparken blir eldre - se bilmerkene som holder lengst

ELDST: Volvo er bilmerket som har høyest gjennomsnittsalder ved vraking i Norge, med 22,8 år. Her er en Volvo 240. Foto: Annemor Larsen
ELDST: Volvo er bilmerket som har høyest gjennomsnittsalder ved vraking i Norge, med 22,8 år. Her er en Volvo 240. Foto: Annemor Larsen
Til tross for at nordmenn blir rikere og rikere, blir bilene vi kjører stadig eldre.

VG følger

SÅ LENGE LEVER BILMERKENE

Tallene viser gjennomsnittlig vrakalder fordelt på bilmerke:

  • Volvo 22,8 år
  • Mercedes 22,7
  • Toyota 20,7
  • Mazda 20,4
  • Subaru 20,2
  • Saab 20,2
  • BMW 19,6
  • Audi 19,5
  • Volkswagen 19,4
  • Honda 19,3
  • Nissan 18,9
  • Opel 18,7
  • Daihatsu 18,6
  • Mitsubishi 18,2
  • Ford 17,8
  • Peugeot 17,3
  • Fiat 16,6
  • Citroën 16,5
  • Renault 15,4
  • Suzuki 15,3
  • Hyundai 14,4
  • Skoda 13,4
  • PS! Tallene viser gjennomsnittlig alder ved vraking fordelt på bilmerke. Noen bilmerker har lenge hatt en stor del av markedet mens yngre merker som for eksempel Hyundai ikke har rukket å komme opp i ”vanlig” vrakalder.
  • Kilde:Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at gjennomsnittsalderen på norske personbiler i fjor var 10,5 år. Dette er det høyeste snitt-tallet på 17 år.

OFV har statistikk tilbake til 1994. Og alderen på norske biler kryper altså oppover.

I 1996 var kjøretøyparken nede i en alder på 9,9 år, men så var dette et år hvor nordmenn fikk spesielt godt betalt for å vrake bilen, noe mange også gjorde. Dermed sank gjennomsnittsalderen med 0,5 år

FORFATTER ANNE B. RAGDE ELSKER SIN 16 ÅR GAMLE BIL. LES MER OM HENNES FORHOLD TIL BILEN I DAGENS VG.

Les: Eldre biler er langt mer usikre enn nye - se oversikt over hvilke biler som er sikrest. 

Ny rekord i fjor

I 2000 var snittalderen 10 år mens den i 2009 steg til 10,4 år, før det altså ble ny rekord i fjor.

- Jeg tror kanskje den viktigste grunnen er at bil er kostbart. Vi har høye avgifter som gjør at det å kjøpe ny bil er forbeholdt noen og ikke alle. Bruktbilsalget i Norge er ganske mye høyere - cirka tre ganger - enn nybilsalget, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.

Sammenligner vi med Sverige og EU, så hadde disse en snittalder på bilparken sin på henholdsvis 9,5 og 8,2 år i 2008, som er det siste året OFV har tilgjengelig for disse landene. Dette året lå norske biler på 10,3 år.

Les: Bompengebetaling går opp-opp-opp! 

- Steller bilen

- Nordmenn bruker mye penger på bil og er villige til å bruke mye penger på bil, men de er likevel nøkterne. De ønsker å beholde bilen og passe på den så godt de klarer, og det gjør at man beholder bilen lenger enn i andre land, sier Thorsen.

Knut Arild Hareide, leder av Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité, er ikke fornøyd med regjeringens avgiftspolitikk. Han mener at den ikke har klart å få på plass et avgiftssystem som gjør at vi får nyere og dermed sikrere biler.

- Den omleggingen regjeringen har lagt opp til har ikke vært god nok, den har i realiteten vært mislykket, sier KrF-lederen til VG.

Les: Her er Europas mest solgte bil. 

- Nybilavgift ned

- Det har vært forvirring fra regjeringens side om dieselbiler skulle belønnes eller ikke, legger Hareide til. Selv ønsker han lavere avgifter på innkjøp av nye, trafikksikre og mer miljøvennlige biler og heller høyere driftsutgifter.

- Sikkerheten er det viktigste, mener Hareide.

Bård Hoksrud, samferdselspolitisk talsmann for Frp, mener høye kostnader forklarer den gamle bilparken.

- Vi ligger i verdenstoppen når gjelder avgifter og når man i tillegg tar med driftskostnadene og alt det koster å ha bil, tror jeg mange velger å ha bilen så lenge de kan.

- Med de høye avgiftene vi har er det vanskeligere for folk å kjøpe nyere biler, sier Hoksrud.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer