Hovedinnhold

Bilen sluker mye mer enn bilselgeren oppgir

** Se hvilke bilmodeller som er verst
** Kjørecomputer viser ofte feil
** Øko-modellene har størst avvik

VERSTING: Volkswagen Polo bruker hele 53 prossent mer drivstoff i gjennomsnitt enn det reklamen forteller deg. Foto: Nils Bjåland
VERSTING: Volkswagen Polo bruker hele 53 prossent mer drivstoff i gjennomsnitt enn det reklamen forteller deg. Foto: Nils Bjåland
Hele syv av Norges 20 mest solgte nybilmodeller bruker i praksis 40-50 prosent mer drivstoff enn det som blir oppgitt.

Denne saken handler om:

SLIK MÅLES DRIVSTOFFORBRUK

  • Alle nybilmodeller går igjennom en såkalt EU-syklus som gjøres i et laboratorium.
  • Det er her bilens forbruk, både i bytrafikk, på landeveien og såkalt blandet forbruk blir satt.
  • Bilene står først i et rom som holder temperatur mellom 20 og 30 grader i minst seks timer.
  • Så startes de opp og går på tomgang i 40 sekunder.
  • Deretter «kjøres» de i noe som kalles en bysekvens.
  • Sammenlagt varer denne 13 minutter og innebærer aldri høyere hastighet enn 50 km/t.
  • Det er også lagt inn tre stopp og oppstarter i denne sekvensen.
  • Til slutt er det landeveiskjøring i 6,5 minutt med varierende hastighet.
  • Toppfart oppnås én gang, Den er 120 km/t. Det blandede forbruket er en miks av disse to.
  • Kilde: New European Driving Cycle

Verstingene er Volvos populære V60 i gjerrigknarkvarianten Drive og Volkswagens populære småbil, Polo.

Sistnevnte bruker 53 prosent mer drivstoff i gjennomsnitt enn det som er oppgitt i reklamen og i vognkortet.

Det kommer frem i en undersøkelse Norges største leasingbilselskap Leaseplan har gjort av 20 av sine mest populære bilmodeller for VG.

I tabellen under kan du se faktisk forbruk på bilene målt i minimum fem måneder og med minimum 5000 kjørte kilometer per bil. Minimum et titall forskjellige biler av samme type, kjørt av forskjellige sjåfører, ligger bak målingene.

Volvo V60 Drive med 115 hestekrefters dieselmotor skal ifølge reklamen bruke 0,45 liter diesel per mil ved blandet kjøring. Reelt forbruk i perioden var på hele 0,67 liter, eller 49 prosent mer.

Det betyr at om du kjører 20.000 kilometer i året, bruker du mer enn 6000 kroner mer til drivstoff med dagens dieselpriser enn du hadde brukt med fabrikantens oppgitte forbruk.

KLIKK HER SÅ SER DU TABELLEN OVER OPPGITT OG FAKTISK FORBRUK PÅ DE MEST SOLGTE MODELLENE . 

Bruker mer enn storebror

Den meget populære Volkswagen Polo, med en 1,2 liters dieselmotor som leverer 75 hestekrefter, troner ofte høyt opp på listen når Norges gjerrigste biler kåres. Målingen viser at den lille Poloen bruker mer enn storebror Volkswagen Golf med en 105 hestekrefters dieselmotor. Det blir oppgitt at bilen bruker 0,34 liter per mil. Faktisk målt forbruk over tid er hele 53 prosent mer: 0,52 liter per mil.

- Det ser ut som om de med et lavt oppgitt forbruk gjennomgående har et større avvik. Å få frem et faktisk forbruk på EU-nivå med de bilene, krever nok en del av sjåføren, sier markedsdirektør i Leaseplan, Marius Paus.

De såkalte stopp-start-systemene, som flere moderne miljøbiler reklamerer heftig for, har i tester vist seg å spare deg for svært lite drivstoff. Dette er systemer der bilen stopper automatisk når den står stille og starter opp av seg selv når du trykker inn gassen. Det svenske bladet Vi Bilägere har testet systemene. Ved vanlig bykjøring sparer systemet deg for rundt 150 kroner i bensin årlig.

Les: Kjørte 16.000 kilometer på en tank. 

- Ikke juks

Bedriver du landeveiskjøring, er den årlige besparelsen drøye fire kroner - noe som tilsvarer en liten colaflaske med bensin.

- Dette skyldes ikke at bilprodusentene jukser, men at alle biler får et oppgitt forbruk etter å ha blitt kjørt i et laboratorium med et visst antall innlagte stopp, gasspådrag og lignende. Denne kjøringen stemmer svært dårlig med normal norsk kjøring. Stopp-start-systemene fungerer også ofte dårlig når temperaturen er under null, sier redaktør i bladet Bil, Stein Pettersen.

Les: Kjør gjerrig - spar 4000 kroner. 

Vanskeligere å kjøre billig

I likhet med Leaseplan tror også han at de aller gjerrigste bilene ofte er vanskeligere å kjøre billig.

- Det er naturlig at de bilene som virkelig er optimalisert maksimalt for lavt forbruk, også er de som får det største avviket når de kjøres i et mer normalt norsk kjøremønster, sier Pettersen til VG.

Bilmagasinet kjører nøyaktige, manuelle forbruksmålinger på rundt femti biler i året. Også disse viser nesten alltid et høyere forbruk enn det fabrikken oppgir.

- Det hender også ofte at bilenes kjørecomputer oppgir lavere gjennomsnittsforbruk enn det vi måler, legger Pettersen til.

Artikkelen fortsetter.

GARASJEDRANKER: Reklamen forteller deg at Volvo V60 Drive med 115 hestekrefters dieselmotor bruker 0,45 liter per mil ved blandet kjøring. Faktisk forbruk er 0,67 liter eller 49 prosent mer. Foto: Marius Knutsen.
GARASJEDRANKER: Reklamen forteller deg at Volvo V60 Drive med 115 hestekrefters dieselmotor bruker 0,45 liter per mil ved blandet kjøring. Faktisk forbruk er 0,67 liter eller 49 prosent mer. Foto: Marius Knutsen.

Automatgir

Blant bilene som faktisk ikke bruker veldig mye mer enn det de lover, er VW Tiguan best. Med en 140 hestekrefters dieselmotor med en form for automatgir (DSG), bruker denne bare fattige 0,1 desiliter mer enn oppgitt blandet forbruk; 0,76 liter per mil i stedet for 0,75 liter.

- Biler med en variant av automatgirkasse vil gire for deg. Da er en av feilkildene i forhold til høyt forbruk fjernet. Det kan også ha sammenheng med hvordan sjåførene som velger denne modellen kjører, sammenlignet med de andre. Det er ikke bare bilen, men også atferdsmønsteret til den enkelte sjåfør som teller, sier Marius Paus i Leaseplan.

Teoretiske tall

Bilbransjen innrømmer at de oppgitte forbrukstallene på nye biler er mer teoretiske tall enn faktisk drivstofforbruk.

- Det oppgitte tallet er en teoretisk tallstandard. Her vil bilprodusentene hele tiden lete etter utbedringer for å få ned forbruket i denne EU-syklusen. Det er ikke det samme som at bilen vil bruke det oppgitte forbruket når den kjøres i norske temperaturer med oppoverbakker og så videre, sier administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund, Stig Morten Nilsen.

- Forstår du at folk stusser når de aldri greier å nå det drivstofforbruket som reklamen skryter av?

- Ja det ser jeg. Det burde kanskje være noe bransjen burde være mer bevisst på i salgssamtalen forut for bilkjøp. Samtidig tror jeg at det forbrukeren taper på dyrere drivstoffregning, vinner de i lavere avgifter på nybilen. Lavere forbruk betyr ofte lavere CO2, og det gjør nybilen billigere, sier bilbransjedirektøren.

Informasjonsansvarlig i Volkswagen, Jan Erik Haugen, svarer for både den bilen som hadde den største forskjellen mellom oppgitt og faktisk forbruk, VW Polo, og der forskjellen var minst, Volkswagen Tiguan.

- Det er to forskjellige ting, det oppgitte forbruket og det faktiske forbruket som spesielt vi i Norge oppnår. I den normen som bransjen forholder seg til, kjøres blant annet bilene i et oppvarmet rom. I Norge, som har mer kulde, vil nok et forventet forbruk bli høyere bare på grunn av denne ene faktoren.

Han tror også at de flåtekundene som leaser småbiler som VW Polo fra Leaseplan, kan forklare en del av forskjellen.

- Dette kan være hjemmehjelpsbiler eller andre type firmabiler som brukes på en annen måte enn de større bilene, med mer tomgangskjøring, mye start og stopp og så videre, sier Haugen til VG.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor