Hovedinnhold

Audi tilbakekaller toppmodeller: Mulig bremsefeil

<p>DIGER DIESEL: Det er kun Audiene med 3,0 liters dieselmotor som har den potensielle feilen. Her er en Audi A6 som yter 313 hestekrefter.<br/></p><p><br/></p>

DIGER DIESEL: Det er kun Audiene med 3,0 liters dieselmotor som har den potensielle feilen. Her er en Audi A6 som yter 313 hestekrefter.


Foto: Jan Petter Lynau, VG
I alt 70.000 eksemplarer av Audi A4, A5, A6, A7, Q5 og Q7 tilbakekalles etter at det er oppdaget en feil som kan medføre at førerne må tråkke hardere på bremsepedalen for å få full effekt.

Denne saken handler om:

Informasjonssjef hos den norske importøren Harald A. Møller, Marius Tegneby, bekrefter at også biler på norske skilt er rammet av den potensielle feilen på bremsene. 704 av bilene er norske.

Selv om det et kan høres kritisk ut med feil på bremsene, understreker Tegneby at det ikke er risiko for at bremsene ikke virker.

Ikke fare for bremsesvikt

- Det er ingen fare for at bremsene ikke vil fungere, men føreren vil kunne merke at bremsekraftforsterkeren har redusert effekt, vel å merke dersom membranen er blitt skadet og at man derfor må tråkke hardere på pedalen enn vanlig. Det er ikke registrert noen ulykkestilfeller grunnet denne feilen, sier Tegneby.

I følge Audi kan olje i enkelte tilfeller komme inn i bremsekraftforsterkeren (se faktaboks) gjennom vakuumrørledningene. Det kan føre til at bremsekraftforsterkerens membran blir skadet, slik at bremsekraftforsterkingen blir redusert.

FAKTA

Bremsekraftforsterker brukes på biler for at man ikke skal måtte tråkke så hardt på bremsepedalen. Det er en sylinder med diameter omtrent som en tilitersbøtte, og sitter rundt et stempel på stangen som trykker på stemplene som komprimerer bremsevæske.


Bremsekraftforsterkeren er forbundet med slange og tilbakeslagsventil til bensinmotorens innsug, slik at det alltid er et undertrykk.

Siden dieselmotorer ikke har gasspjeld, har biler med dieselmotor egen vakuumpumpe.

Kilde: Wikipedia

Trelitersdiesel

Den mulige feilen gjelder kun modeller med 3,0-liters TDI-motor fra produksjonstidsrommet mars 2012 til desember 2012, opplyser Tegneby.

Han sier videre at de 704 berørte bilene i Norge må på verksted for å få byttet vakuumrørledningen. Denne jobben tar cirka en halvtime og gjøres uten kostnad for kunden. Oppgraderingen startet 1. september, og eierne kontaktes av Audi, som henter adresser fra det sentrale motorvognregisteret.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene