Hovedinnhold

Amazon'en 50 år

JUBILEUM: Alle husker Amazon'en, men ikke alle vet at det var en nordmann bak suksessmodellen. Foto: SCANPIX
JUBILEUM: Alle husker Amazon'en, men ikke alle vet at det var en nordmann bak suksessmodellen. Foto: SCANPIX
KULLAVIK (VG) Amazon'en er bilen som gikk sin seiersgang verden over for Volvo-konsernet. I år er det 50 år siden de første modellene rullet ut fra produksjonshallen.

VG følger

Noe mange ikke vet, er at norske Jan Wilsgaard (76) er mannen bak suksessmodellen. Han tegnet sin første serieproduserte bil.

- Det viser seg at den holdt j... bra! Sier Wilsgaard, der han sitter tilbakelent i det flotte atelieret på sin staselige gård ved Kullavik, noen kilometer sør for Göteborg.

PANGSTART: Jan Wilsgaard fikk en rask karriere som bildesigner. I år er det 50 år siden de første Amazon'ene rullet ut fra Volvos fabrikker. Foto: Jan Johannessen.
PANGSTART: Jan Wilsgaard fikk en rask karriere som bildesigner. I år er det 50 år siden de første Amazon'ene rullet ut fra Volvos fabrikker. Foto: Jan Johannessen.

Overalt rundt oss står det bilmodeller. Flere av dem er slike vi aldri før har sett. Modeller som forble modeller - og aldri ble satt i produksjon. Tegnebordene er fulle av skisser. Nå går det mest i båter for den pensjonerte designsjefen til Volvo.

Men han har ikke noe imot å snakke om bilene. Og da i særdeleshet Amazon'en.

- Den ser ut som en pinup-modell! utbrøt konsernsjef og Volvo-grunnlegger Assar Gabrielsson da han fikk se den for første gang.

Tegnet på fritiden

Gabrielsson ville egentlig ha en helt annen bil. Det var det den unge nordmannen var blitt satt til å jobbe med. Derfor var det to bilmodeller som ble presentert denne formiddagen. «Pliktmodellen» og Amazon'en. Wilsgaard gjorde hva han kunne for å få den mektige Volvo-sjefen til å velge hans hjertebarn, som han hadde lagt ned mye energi på.

MANGE UTGAVER: Amazon'en ble produsert i flere utgaver. Foto: Jan Johannessen.
MANGE UTGAVER: Amazon'en ble produsert i flere utgaver. Foto: Jan Johannessen.

- Jeg tegnet den i pauser og på kvelds-, helg- og nattetid, forteller Wilsgaard.

Da den andre grunnleggeren, Gustav Larsson, dukket opp på møtet og falt for Amazon'en, ble det klart. Iallfall når herr Gabrielsson hadde fått tenkt noen uker til på saken.

Norske Jan Wilsgaard, som hadde kommet til Sverige under krigen, hadde fått til sin første serieproduserte bil i en alder av 23 år.

Lite visste han da om at hans bil skulle bli produsert i rundt 670000 eksemplarer fram til 1970. Om det var en ung manns hormoner som lå bak den vågede formgivningen, skal være usagt. Men inspirasjonen var det ingen som helst tvil om.

- Den er tegnet anatomisk. Som en kvinne, forklarer Wilsgaard.

Han har tidligere ertet på seg folk ved å dra sammenligninger mellom biler og kvinner. Men han mener fortsatt at han har rett:

- Kvinner og biler har masse til felles. Utseendet skal være attraktivt, de skal være billige i drift, kvaliteten må være prima, de skal være lette å vedlikeholde, ytelsen bør være utmerket, og annenhåndsverdien må være bra, sier han og smiler.

KVINNER OG BILER: Jan Wilsgaard viser en gammel avis med artikkel om ham selv. Foto: Jan Johannessen.
KVINNER OG BILER: Jan Wilsgaard viser en gammel avis med artikkel om ham selv. Foto: Jan Johannessen.

Humøret har han fremdeles, selv om han har mistet en del av taleevnen og rørligheten etter mange års angrep av Parkinsons sykdom.

Eksklusiv liste

Mannen på den andre siden av bordet styrte i 40 år designet på all verdens Volvo'er, som for eksempel modellene 240 og 740, i tillegg til en rekke traktorer, lastebiler og busser. Han skapte også på mange måter stasjonsvognen slik vi kjenner den i dag, den første modellen var en Amazon. Med 850-modellen takket han for seg i 1990.

- Jeg er spesielt fornøyd med baklyktene på den bilen. De ble veldig bra.

I magasinet Automotive News er Jan Wilsgaard blitt nevnt blant de 100 personene med mest betydning for bilindustriens utvikling.

Selv sier han bare:

- Det har vært artig, det meste.

Noen favorittbil klarer han ikke å plukke ut blant alle dem han har skapt. Wilsgaard forklarer at det blir litt sånn som med egne barn. Alle har sine ulike kvaliteter og det er håpløst å velge noen foran noen annen.

ANVENDELIG: En tidligere undersøkelse viste at eiere av Volvo har hyppigst sex i bilen. Foto: KARIN BEATE NØSTERUD
ANVENDELIG: En tidligere undersøkelse viste at eiere av Volvo har hyppigst sex i bilen. Foto: KARIN BEATE NØSTERUD

- Men jeg laget en gang en modell som het 172 - en sportskupé. Jeg sparte modellen til den bilen i ti år. Først da ga jeg opp og slo den i stykker, sier han.

En innrammet tegning av bilen står inntil veggen ved siden av skrivebordet. Det er litt «Volvo møter Porsche» over de lekre linjene.

I våre dager er det mest Volvo møter Ford.

- At Ford har gått inn i Volvo er ikke bra, sier Wilsgaard.

- Det blir for stort. Sjelen tynnes ut, sier han engasjert.

Utenfor blåser det friskt fra vest. Havet ligger 300 meter unna det flotte huset fra 1600-tallet. Det er perfekt seilvær for en båtentusiast. Men helsa gjør at Wilsgaard nå må selge båtdrømmen, en 35 fots Colin Archer som har fulgt ham gjennom livet. En båt som unektelig er knyttet til hans første bilsuksess.

- Jeg fikk tre månedslønner i bonus for Amazon'en. Da kjøpte jeg den båten...

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer