Hovedinnhold

Åpner Norges største private bilsamling

FRAKKAGJERD (VG Nett) Han har kjøpt og fått vrak, pusset og restaurert selv. Denne sommeren åpner han den unike bilsamlingen på over 140 kjøretøy for første gang for publikum.

VG følger

- Her har jeg fått være i fred, sier Rolf Wee (71) fra Førresfjorden, en mils vei fra Haugesund.

Gründeren som har levd et turboliv i anleggsmaskiner på jobben har levd minst like turbo på fritiden. Fra han var 18 år og tok over farens bedrift har han samlet på biler. De 140 kjøretøyene i samlingen pusset opp og satt de 140 kjøretøyene i samlingen i kjørbar stand.

For den som tenker privat bilsamling i tradisjonell trofe-forstand med hestekrefter og biler i millionklassen, er dette - forsiktig sagt - annerledes.

Bilsamlingen er oppstilt i et sjarmerende og folkelig virvar av bygninger med lastebiler, personbiler (blant annet flere russere og feite amerikanske flak), brannbiler, drosjer, gravemaskiner, motorsykler, et jagerfly, et par racerbiler, traktorer, jernstøper og blikkboksmaskin, overhalte lastebilmotorer, en rickshaw fra Thailand og en egenimportert tuktuk fra Kina, favoritter fra Volvo og et par autentisk innredede rom med møbler fra omegn.

Over alt henger det utklipp som dokumenterer den lange transportkarrieren.

Og mellom lagerbygningene - en gjeng dverghøns som ifølge eieren legger de vidunderligste egg til baking, selv om de er små. Det er enda flere med vinger i samlingen som stort sett er på hjul. I et bur ved siden av hønene har han duer, som han har holdt siden han var tolv år.

SE STOR BILDESPESIAL FRA SAMLINGEN!

Engelsk buss

I en av hallene - som alle er bygget av Wee selv - står chassiset til en toetasjers engelske buss. Den skal få påsveiset fæle udyr og figurer som snart ankommer i container fra Thailand.

- Hvordan fikk du den ideen?

- Jeg har alltid ideer. Bussen har stått her i mange år i påvente av restaurering. Men så viste det seg at andre etasje var gåen. Da måtte jeg gjøre en vri.

140 ulike kjøretøy har han lirket på plass i lokalene på 3000 kvadratmeter.

Og det fortsetter å tyte inn. Den sist ankomne er en Rover 3500 V8, med reservehjulet på bagasjelokket. Det er sjeldent, påpeker han.

- Før kjøpte jeg vrak for noen tusenlapper. Nå får jeg mye. De vet det blir tatt vare på.

Et liv i last

Lastebilsamlingen på over 80 lastebiler trolig Europas største. Han har alle de viktigste merkene, blant annet sin første betongbil og et helt telt med Bedforder. De var ettertraktet i Haugesund-traktene. Var det noe dødtid vinterstid, tok han seg ofte en tur over fjellet og kjøpte noen Bedforder som han fikk med hjem, pusset opp og solgte, forteller han.

Alle bilene har han pusset opp selv, men han har ikke skiftet setetrekk og fikset dem på den måten.

- Dette er bruksbiler, og de skal se ut som de er brukt. Men alle er fullt kjørbare, sier han.

- Hvordan er de å kjøre?

- Helt jævlige!

Selv er han altkjørende, påstår han.

- Så lenge det ikke er moderne biler. Jeg synes det er mye feil på nye biler, og de er vanskelige å reparere. Det kan likevel bli veldig dyrt å reparere. Bedre å ta vare på ting, vet du.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer