Hovedinnhold

Utvikler «altetende» motor

Jaguar og Lotus med totaktsmotor

IKKE KRESEN: Lotus har utviklet altetende motorer før, her er Lotus Exige 270E Tri-Fuel som kan kjøre på etanol, metanol eller bensin ble vist på bilmessen i Genève tidligere i år. Nå skal de utvikle en totakter med de samme egenskapene. Foto: Lotus
IKKE KRESEN: Lotus har utviklet altetende motorer før, her er Lotus Exige 270E Tri-Fuel som kan kjøre på etanol, metanol eller bensin ble vist på bilmessen i Genève tidligere i år. Nå skal de utvikle en totakter med de samme egenskapene. Foto: Lotus
(VG Nett) Produsentene utvikler en ensylindret totaktsmotor som skal kunne kjøre på flere ulike typer biodrivstoff.

Denne saken handler om:

Jaguar har inngått en samarbeidsavtale med Lotus Engineering om å utvikle den altetende totaktsmotoren, i det som kalles «The Lotus Omnivore» (altetende) engine som skal kunne kjøre på bioetanol, metanol og bensin.

Totaktsmotorer er kjent for å være mer effektive i forhold til sylindervolum sammenlignet med vanlige firetaktsmotorer, men mange vil kanskje forbinde totakter i bil med Trabant - som røykla store deler av østblokken helt opp til nittitallet.

Men nå er det bortimot en renessanse for den effektive motoren, skriver automotorsport.se.

Alkoholens gode egenskaper

Det er Lotus Engineering som skal utvikle den ensylindrede motoren, med Jaguar som konsulent, og motoren skal være ferdig i 2009.

- Alkohol har fremragende forbrenningsegenskaper, som tillater bedre optimalisering av motoren, sier Lotus-gruppens toppsjef Mike Kimberly i en pressemelding.

Han mener det er en stor fordel miljømessig å kjøre på bærekraftig drivstoff, og at dagens flexifuelmotorer (som kan kjøre på bensin eller E85), er svært begrensede fordi de må ha innblandet vanlig bensin.

Omstridt bio

Biodrivstoff er omstridt, blant annet fordi produksjonen av drivstoffet tvinger millioner av mennesker ut i fattigdom.

Biler som går på biodrivstoff slipper ut like mye CO2 som vanlige biler, selv om de er klimanøytrale fordi de bruker biodrivstoff.

Lotus Engineering, som er en del av sportsbilprodusenten Lotus, har allerede utviklet flere motorer som går på biodrivstoff. Lotus Exige 270E Tri-Fuel som kan kjøre på etanol, metanol eller bensin ble vist på bilmessen i Genève tidligere i år.

Altetende-prosjektet vil også involvere Queen's University i Belfast og miljøverndepartemenet i Nord-Irland.

MER MILJØ: Lotus satser på miljø-utvikling. Her er Lotus Eco på bilutstillingen i London i sommer. Bilen oppsto som et resirkuleringsprosjekt fra de ansatte, og er laget av resirkulert aluminium fra 1.700 brusbokser og 25 prosetn av bilen re laget i hamp fra Norfolk. Bilen har solceller som gir kraft til elsystemet. Foto: Reuters
MER MILJØ: Lotus satser på miljø-utvikling. Her er Lotus Eco på bilutstillingen i London i sommer. Bilen oppsto som et resirkuleringsprosjekt fra de ansatte, og er laget av resirkulert aluminium fra 1.700 brusbokser og 25 prosetn av bilen re laget i hamp fra Norfolk. Bilen har solceller som gir kraft til elsystemet. Foto: Reuters

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor