Hovedinnhold

NAF om dieselavgiften:

- Politikerne er rammet av panikk

KAN ØKE: Årsavgiften for de som kjøper diesel kan øke. Foto: Hanne Hattrem
KAN ØKE: Årsavgiften for de som kjøper diesel kan øke. Foto: Hanne Hattrem
(VG Nett) - Dersom lojale bilkjøpere som har fulgt myndighetenes råd og kjøpt dieselbil med partikkelfilter straffes med økt avgift, mister politikerne fullstendig troverdighet mener NAF.

Denne saken handler om:

Fakta

Nitrogendioksid NO2 er et nitrogenoksid NOx, og et molekyl som består av ett nitrogenatom og to oksygenatomer med enkle kovalente bindinger (elektronparbindinger) mellom atomene.

NO2 oppstår blant annet ved forbrenningsreaksjoner av organiske stoffer, og hovedkilden til NO2 er biltrafikk, samt en andel fra båttrafikk.

Nitrogendioksid kan ved høye forekomster ha negative helseeffekter.

Administrerende direktør i Norges Automobil-Forbund Jan Johansen mener politikerne åpenbart er rammet av panikk etter at en ny rapport fra britiske myndigheter nå er kjent.

- Øker årsavgiften for dieselbiler nå, viser det manglende evne til politisk helhetstenkning, sier Johansen.

På bakgrunn av ny britisk forskning skal norske myndigheter nå vurdere å øke årsavgiften for dieselbiler med partikkelfilter - etter at den ble satt ned fra i år.

- Dette er i så fall politiske signaler forbrukerne ikke forstår. Nå må norske myndigheter ikke få panikk og klatte enda mer på et avgiftssystem som forbrukerne ikke forstår, sier Johansen.

Selv om ingenting er avgjort, tar han signalene fra politikerne på alvor.

- Signalene fra myndighetene er der, de tar vi på alvor og sier klart fra hva vi forventer fra politikerne, sier Jan Johansen.

Leserne diskuterer:Kan bli dyrere å kjøre dieselbil

Brått på

Johansen sier at rapporten kom brått på bransjen, og at konsekvensene nå må utredes.

- Dere er åpne for at ny forskning kan endre tidligere oppfatninger?

- Ja, men dette må utredes. Og ingen som har fulgt myndighetens råd til nå må bli straffet for dette i ettertid, sier Johansen.
Mer miljøvennlig bilpark

I 2007 fikk bilavgiftene en CO2-komponent i som førte til at folk i stor grad kjøpte dieselbiler.

- Det ga en langt mer miljøvennlig bilpark. Så ble lokale utslipp aktualisert, og vi fikk en ny regel, nemlig at biler uten fabrikkmontert partikkelfilter fikk økt årsavgift. Med den nye rapporten er det åpenbart oppstått panikk, nå virker det som om myndighetene skal korrigere igjen, ut fra de signalene jeg ser, sier Johansen.

Økt dieselavgift

Finansdepartementet vil gjennomgå forskningsmaterialet, men sier i en pressemelding at det er altfor tidlig å konkludere med hvilken betydning disse opplysningene får for motorvognavgiftene.

I klimaforliket mellom regjeringspartiene og Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er det enighet om å øke autodieselavgiften med 10 øre per liter i budsjettet for 2009. Regjeringen vil følge dette opp og på vanlig måte vurdere de samlede virkemidlene på kjøretøy.

Men regjeringen har ikke planer om å reversere ordningen med at dieselbiler med fabrikkmontert partikkelfilter skal ha lavere årsavgift enn andre dieselbiler, skriver Finansdepartementet.

Les også: Nybilkjøpere føler seg diesel-lurt.

Advarte

For en måned siden la Norges Astma og Allergiforbund den britiske rapporten frem for norske myndigheter. Rapporten fra den regjeringsnedsatte ekspertgruppen Air Quality Expert Group viser at moderne dieselmotorer har et skyhøyt utslipp av gassen NO2, som er et NOX.

- Dette gjelder særlig biler med partikkelfilter, sier generalsekretær Geir Endregard i Norges Astma- og Allergiforbund.

Rapporten viser at det skal være et langt høyere nivå av den helseskadelige gassen NO2 enn man tidligere har trodd var vanlig i dieseleksos, ifølge Endregard.

- Gassen irriterer luftveiene og forverrer plagene til astmatikere. Også flere kan utvikle astma, sier Endregard.

Greier ikke EU-krav

Ifølge Endregard kan ikke Storbritannia greie EU-kravene for NO2 som skal trå i kraft fra 2010 dersom det ikke skjer store endringer i bilparken og bilbruken.

- Også her hjemme må vi gjøre noe for å greie disse EU-kravene, sier Endregard.

Han sier at han ikke mener myndighetene må straffe de som har vært lojale.

- Men CO2-avgiften som stimulerte til kjøp av dieselbiler var famøst. Vi advarte på det sterkeste mot dette, og nå har vi fått enda mer ammunisjon, sier han.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor