Hovedinnhold

Plantebasert racerbil

Laget av poteter, hamp og nøtter

RESIRKULERBAR: 95 prosent av Eco One er resirkulerbar, men ratt, seter og elektriske komponenter er i konvensjonelle materialer. Bilen er designet av Dr Kerry Kirwan, en forsker fra Warwick Manufacturing Group ved Warwick University. Ved rattet sitter prosjektleder Ben Wood. Foto: Warwick University
RESIRKULERBAR: 95 prosent av Eco One er resirkulerbar, men ratt, seter og elektriske komponenter er i konvensjonelle materialer. Bilen er designet av Dr Kerry Kirwan, en forsker fra Warwick Manufacturing Group ved Warwick University. Ved rattet sitter prosjektleder Ben Wood. Foto: Warwick University
(VG Nett) Dekkene er laget av poteter, karosseriet er av hamp og bremseklossene er av skallet fra cashewnøtter.

Denne saken handler om:

Bilen er laget av Ben Wood, som holder på med doktorgrad ved Universitetet Warwick. I tillegg til å lage en rekke av bildelene fra biologisk materiale, kjører bilen på biodrivstoff laget av sukkerroer.

Wood er ikke den eneste som tar naturen i bruk. I august setter Ford Motor Company 2008-modellen av Ford Mustang i produksjon - med seter som er laget av soyabasert materiale.

Lite "grønne" kjøreegenskaper

Enseteren Eco One er bygget av ekspertene ved Warwick Universitet først og fremst for å motbevise at biler med miljøprofil er ensbetydende med små kjedelig elektriske biler - eller biler som putrer rundt på frityrolje.

Til tross for bilens grønne profil, er den ingen sinke i trafikken. Tråkker du gassen i i bånn i Eco One, får du følelsen av at den har "spist spinat".

Med kraft fra motorsykkelmotoren fra Triumph Daytona fyker bilen fra 0-100 km/t på under fire sekunder. Toppfarten er 241 km/t.

Kreativt

Teamet fra Warwich har vridd akademikerhjernene for gjøre Eco One så plantebasert som mulig.

Potetdekkene er for eksempel delvis laget av stivelse. Dette skal gi dekkene god rulleevne og dermed føre til bedre drivstofføkonomi og lavere CO2-utslipp.

For å lage bremseklosser med miljøvennlig bremsestøv, er skallet fra cashewnøtter knust og blandet for å oppnå de nødvendige egenskapene.

Karosseriet i bilen er laget av knust hamp som er tilsatt rapsolje. Blandingen er så formet og støpt.

Bra for motorsporten

Alle plastikk-komponenter kan lages av planter, og selv om chassiset må lages av stål fordi stryken i stålet er nødvendig, er stål et materiale som er enkelt å resirkulere.

Akademikerne i prosjektgruppa ved universitetet i England håper at slike biler kan bli vanlige på racerbaner i fremtiden, og at ideene også blir adoptert av bilindustrien.

- Når vi kan bygge en høyhastighetsbil bokstavelig talt laget av frø og planter, tenkt hva som kan være mulig for en gjennomsnittlig familiebil, sier Ben Wood til Daily Mail.

Motorsportindustrien arbeider for å bli grønnere, og Eco One-teamet har allerede hatt møter med flere mulige samarbeidspartnere for å utvikle teoriene sine.

Det tok to måneder å byge Eco One, og produksjonskostnadene for bilen var 240.000 kroner. Bilen har vært utstilt på National Science Museum i London fra 28. august frem til i dag.

Soya-seter

SOYA-SETE: - Soya er en grønn og fornybar ressurs. Ved å bruke soya får vi muligheten til å redusere vårt fotavtrykk i naturen. Det kreves langt mindre energi ved produksjonen av slike deler enn det gjør til tilsvarende peteroleumsbaserte materialer, sier teknisk leder for Fords avdeling for materialforskning og avansert produksjon, Debbie Mielewsk. Her er soyaetet som kommer i 2008-modellen av Ford Mustang. Foto: Ford
SOYA-SETE: - Soya er en grønn og fornybar ressurs. Ved å bruke soya får vi muligheten til å redusere vårt fotavtrykk i naturen. Det kreves langt mindre energi ved produksjonen av slike deler enn det gjør til tilsvarende peteroleumsbaserte materialer, sier teknisk leder for Fords avdeling for materialforskning og avansert produksjon, Debbie Mielewsk. Her er soyaetet som kommer i 2008-modellen av Ford Mustang. Foto: Ford

Ford er etter det VG Nett erfarer den som er kommet lengst med serieproduksjon av plantebaserte bildeler av denne nye typen.

Allerede i august setter Ford sin nye Mustang 2008-modell i produksjon - forsetene er fylt med skum basert på soyamaterialer. Setene er produsert av Lear Corporation.

Selv om det er helt nytt med soya-seter, er det ikke første gang Ford bruker den lille belgplanten med de oljerike bønnene i bildelproduksjon.

I konseptbilen Ford Model U fra 2003 var bakluka soya-basert. T-Forden inneholdt en gang 27 kilo soyabønner i lakken og i støpte plastdeler.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor