Hovedinnhold

Løfter ikke en finger for eiere av nyere dieselbiler

** - Dieselbileiere bør kreve erstatning
** Bilimportørene: - Forbud bedrer ikke luften
** NAF: Håpløst med forbud før kollektivtrafikken er bedre

INGEN NÅDE: Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) i Oslo vil ikke gi dispensasjon fra kjøreforbudet i Oslo til nyere dieselbiler, selv om forbrukerne har kjøpt disse på oppfordring fra den rødgrønne regjeringen siden 2007. Foto: Knut Erik Knudsen/Byrådet i Oslo
INGEN NÅDE: Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) i Oslo vil ikke gi dispensasjon fra kjøreforbudet i Oslo til nyere dieselbiler, selv om forbrukerne har kjøpt disse på oppfordring fra den rødgrønne regjeringen siden 2007. Foto: Knut Erik Knudsen/Byrådet i Oslo
(VG Nett) Drosjesjåfører, håndverkere og hjemmehjelper slipper dieselbilforbudet i Oslo. Men samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) vil ikke skåne de som har kjøpt dieselbil på myndighetenes oppfordring.

VG følger

DETTE SLIPPER DIESELBILEN UT

  • Den gjennomsnittlige dieselbilen som kjører på norske veier er en Euro 3 – 5 klasse, som slipper ut cirka 0,4 gram NO2/km ved køkjøring, 0,2 gram i bykjøring og 0,15 gram på landeveien.
  • Euro 6-kravene, som fases inn fra 2013/14, vil redusere dette til ca. 0,1 gram ved køkjøring og 0,05 gram under bykjøring, ifølge prognosene til Transportøkonomisk institutt.
  • Dette betyr at NO2-utlippet fra diesel personbil vil bli redusert med inntil 75 prosent når disse bilene kommer på markedet.
  • Kilde: Bilimportørenes Landsforening

    FORETREKKER TOGET:
  • Pendlere utenfor Oslo vil foretrekke tog fremfor bil dersom forholdene legges til rette for det, viser to nye rapporter.
  • På spørsmål om det er vei- eller jernbaneutbygging som bør prioriteres svarer 73 prosent av pendlerne jernbane – også foran en bedring av busstilbudet.
  • Det viser en undersøkelse fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) der pendlere i det såkalte intercitytrianglet, mellom Oslo og Halden, Lillehammer og Skien har svart.
  • Selv 44 prosent av dem som i dag bruker bil, mener togtilbudet er viktigere enn bedre veier for å dekke deres transportbehov til arbeidet, ifølge undersøkelsen.
  • Kilde: NTB/Aftenposten.

- Nei, nei, nei, sier han på spørsmål fra VG Nett om de som har kjøpt dieselbiler etter 2007 burde få dispensasjon fra kjøreforbudet for dieselbiler på spesielt forurensende dager.

- Men de har gjort akkurat som myndighetene ønsket de skulle gjøre. Er ikke det urettferdig hvis de nå ikke skal få kjøre?

- Argumentene om at dette ville gi økt lokal forurensning var fremme i diskusjonen. Men jeg beklager selvsagt at regjeringen gjorde denne endringen i avgiftssystemet som siden 2008 har gjort luften i Oslo mye verre, sier Ola Elvestuen.

De eneste som får dispensasjon fra forbudet er drosjer, hjemmehjelper, håndverkere og liknende, opplyser Elvestuen.

Krever dispensasjon

Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund (NBF), organiserer 1200 verksteder og bilforhandlere.

Han ramser opp det han mener er vinglepolitikk fra myndighetene:

* I 2007 gjorde regjeringen det mye billigere å kjøpe dieselbiler siden de var så miljøvennlige.

* I 2008 ble det innført miljødifferensiert årsavgift, hvor dieselbiler uten fabrikkmontert partikkelfilter fikk ekstra høy sats.

* I 2009 vedtok SV å forby bensinbiler fra 2015.

* I 2011 ville SV plutselig redusere avgiftene på bensinbiler, og legge på avgiftene på dieselbiler.

Ifølge NBF var tre av fire solgte personbiler fra 2007 til 2011 med dieselmotor.

De som har kjøpt dieselbil på «klima-resept» utskrevet av den rødgrønne regjeringen bør føle seg lurt nå, mener han.

- Bilkjøperne valgt å følge regjeringens råd. Kjøperne av dieselbil burde føle seg lurt og kreve erstatning. Nå blir det forbud for dieselbiler i Oslo på enkelte dager. Et forbud ingen kjenner de praktiske konsekvensene av, og der effekten på luftkvaliteten også er usikker, sier Nilsen.

NBF anslår at dieselbiler taper seg 10.000 kroner i verdi på grunn av forbudet.

HVA MENER DU ER DEN BESTE MÅTE Å LØSE FORURENSNINGSPROBLEMENE FRA TRAFIKKEN PÅ? DISKUTER NEDERST!

Liten effekt

Kjørebegrensninger vil ha liten effekt på luftkvaliteten, mener direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL).

- Personbiler står for 24 prosent av NO2-utslippene (NO2 er et NOx og hovedkilden til forurensning fra trafikken, red. anm.) fra veitrafikken i Oslo. Hvis vi trekker fra drosjer og nyttetrafikk betyr det at personbiler i beste fall kan redusere utslippene med 10-15 prosent, sier han til BilNytt.no.

Bilimportørene mener ny teknologi vil redusere den lokale forurensningen betydelig.

- I en rapport fra Klima og forurensningsdirektoratet (Klif) og Vegdirektoratet om NO2-utslipp fra veitrafikken er det lagt til grunn at NO2-utslippene vil gå betydelig ned med Euro 6-teknologien som blir et krav for nye personbiler fra 2014 og fra i 2013 for tunge kjøretøy, sier Andresen.

Elvestuen sier de har sjekket med dagens teknologi som gjør topp moderne dieselbiler så rene at det skulle kvalifisere til dispensasjon.

- Vi følger selvsagt med på den teknologiske utviklingen. Sånn det er nå, er det ingen dieselbiler som kvalifiserer til unntak, sier Ola Elvestuen.

- Kollektivt først

NAF orker ikke diskutere om eiere av nyere dieselbiler bør få dispensasjon.

- Tiltaket hører ikke noe sted hjemme og det er derfor meningsløst å diskutere hvordan det skal være. Det eneste riktige er å bygge ut kollektivtrafikken, inkludert innfartsparkeringer. Dette er et statlig ansvar, og kan ikke ramme bilistene alene. Politikerne var fullt klar over NOx-faren i 2007, sier NAF-sjef Stig Skjøstad.

- På lang sikt vil renere busser, mer kollektivtrafikk, landstrøm på skip og grønn varelevering i byen løse både lokal NOx-forurensning og redusere CO2-utslippene. De skal ned med 50 prosent frem mot 2030, sier Ola Elvestuen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer