Hovedinnhold

Langer ut mot parkering av dieselbilforbud

OPPFORDRER TIL DIESELPARKERING: - Dersom det kommer perioder med høy luftforurensning kan vi ikke gjøre annet henstille folk om å sette igjen dieselbilen. Så må vi jobbe videre, vi vil være en internasjonalt ledende miljøby, sier Elvestuen. Foto: Jan Petter Lynau/Tore Kristiansen.
OPPFORDRER TIL DIESELPARKERING: - Dersom det kommer perioder med høy luftforurensning kan vi ikke gjøre annet henstille folk om å sette igjen dieselbilen. Så må vi jobbe videre, vi vil være en internasjonalt ledende miljøby, sier Elvestuen. Foto: Jan Petter Lynau/Tore Kristiansen.
(VG Nett) - Regjeringen må være med på å skadebegrense det de selv har satt i gang, mener byråd Ola Elvestuen (V).

Denne saken handler om:

Byråden for miljø og samferdsel i Oslo er ikke nådig mot regjeringen, etter at Statens vegvesen i går sa nei til dieselforbud i Oslo.

- Den eneste årsaken til at vi er i denne situasjonen er at den rødgrønne regjeringen fra 2007 foretok en avgiftsomlegging til fordel for dieselbiler.

Ola Elvestuen står bak dieselbilforbudet som i fjor sommer ble vedtatt i byrådet i Oslo, men som nå altså ikke blir noe av likevel.

- Dette er fryktelig passivt av staten. Det dreier seg tross alt om folkehelsen. 30 prosent av befolkningen plages når det er som verst, sier han.

- For komplisert

I går ble det kjent at Statens vegvesen vurderer det som for komplisert og for farlig å gjennomføre et forbud mot å kjøre dieselbiler og tungtrafikk i Oslo på sterkt forurensede dager, slik Oslo bystyre vedtok i fjor.

Statens vegvesen har det siste ordet i saken, fordi det er veimyndighetene som har ansvaret for riksveiene som går i og gjennom Oslo.

I går ble rapporten oversendt til byrådsavdelingen for miljø og samferdsel i Oslo kommune.

- Det blir for komplisert. Vi kan ikke innføre dette på det nåværende tidspunkt, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen Oslo, Ing-Christine Ericson til VG.

Dieseløkning før omlegging

Statssekretær Kjetil Lund i Finansdepartementet opplyser til VG at det aller meste av økningen i andelen dieselbiler kom i begynnelsen av forrige tiår, før man begynte å legge vekt på CO2 i engangsavgiften.

- Politikken med å legge vekt på CO2-utslipp i bilavgiftene har for øvrig Venstre hele tiden støttet, både i de årlige statsbudsjettene og i klimaforlikene på Stortinget, opplyser Lund.

Han sier at dette også er en politikk som har gitt sterke resultater. De siste par årene har salget av biler med lave utslipp av både CO2 og Nox økt kraftig.

- Det er bra både for det globale og det lokale klimaet. Derfor er det rart at Venstre nå kritiserer denne politikken.

Ulykkesrisiko

Begrunnelsen for parkering av dieselbilforbudet er flere:

** For det første er det en liten andel av tungtrafikken som kan ledes utenom byen, og den delen som må ta andre veier vil gjøre blant annet skoleveier utrygge i nærmiljøene. Besparelsen blir dermed for liten og risikoen for stor.

- Vi må finne ut hvordan vi kan gjøre trafikken bedre rundt de få skolene. Det vil jo uansett være en stor fordel, sier Ola Elvestuen.

** Det er rundt 60-70.000 personer som vil ha behov for alternativ transport ved et kjøreforbud, mener veivesenet. Det er antallet som rapporten anslår, etter at alle som på forbudsdager ordner seg med hjemmekontor, tar feriedager eller avlyser bilreiser. Det vil være en utfordring å sikre disse relevant kollektivtilbud på kort varsel, påpekes det i rapporten.

Ola Elvestuen mener derimot at kollektivtrafikken er god nok.

- Kollektivtrafikken i Oslo er betydelig bedret og økt med 25 prosent. Det er ikke mulig å kjøre mer t-bane og trikk enn det vi gjør.

- Men det er jo allerede for lite kapasitet med tog i rushtiden?

- Regjeringen må ta ansvar for togene, som er det suverent dårligste kollektivtilbudet vi har. Vi i Oslo gjør enormt mye allerede, men blir motarbeidet av regjeringen. De ga kommunene rett til å innføre restriksjoner på biltrafikken. Så sier den samme staten nei.

Åpner for køprising

Statssekretær Geir Pollestad i Samferdselsdepartementet er enig i at luftkvaliteten i Oslo er et problem.

- Vi har tilrettelagt for at kommunene kan innføre køprising differensiert etter miljøegenskaper. Dette vil gi effekt ved at det blir færre av de bilene som forurenser mest. De kan også øke bompengesatsene på dager med høy luftforurensning. Dette bidrar til færre biler, bedre trafikkflyt og bedre luft, sier Pollestad.

Han mener kommunens forslag om dieselforbud er svært dramatisk og vil ramme både næringsliv og privatbilister hardt.

- Det alternative veinettet er heller ikke bygget for å kunne ta unna denne trafikken, påpeker Pollestad.

Nye tiltak

- Hva gjør dere for å begrense den lokale forurensningen?

- Vi jobber med å få flere innfartsparkeringer, vi har kjøpt 1000 nullutslippsbiler til kommunen, vi har krav til null utslipp fra busser i 2020, vi har handlingsplan for landstrøm for båtene og er testområde for hydrogenbiler, sier Ola Elvestuen.

- Gebyr i stedet

Astma og Allergiforbundets fagsjef for uteluft, Britt Ann Høiskar, synes det er synd det ikke blir dieselbilforbud.

-Det betyr at man står uten et effektivt tiltak ved høy forurensning. Vi mener at tiltakene må settes inn der de gir størst effekt.

Nå må andre tiltak på plass, mener hun.

- Det må bli betydelig mye dyrere å kjøre inn i bestemte områder for dieselbiler og tungtransport. Vegdirektoratet foreslo å etablere dette, og det bør være enda mer aktuelt nå. Og enda viktigere blir det med bilavgifter som favoriserer lavutslippsbiler, opplyser Høiskar.

- Fornøyd

Fremskrittspartiet er godt fornøyd med avgjørelsen fra veivesenet.

- Vi er lei av denne symbolpolitikken, som denne saken og for eksempel saken om miljøfartsgrense, sier Mazyar Keshvari, nestleder i samferdsel og miljøkomiteen for Frp i Oslo.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor