Hovedinnhold

Miljø-Morten Harket på elbilmesse:

- Kunne gjort noe med klimaproblemet for lenge siden

INTERESSERT: - Jeg er interessert i all ny miljøteknologi, sier Morten Harket. Her er han hos Staoil Hydro sammen med EVS-messens styreformann Harald N. Røstvik. Han er også Harkets venn og var med på å kjøpe Bellonas første elbil som siden kjørte ulovlig gjennom bomringen. Foto: Hanne Hattrem
INTERESSERT: - Jeg er interessert i all ny miljøteknologi, sier Morten Harket. Her er han hos Staoil Hydro sammen med EVS-messens styreformann Harald N. Røstvik. Han er også Harkets venn og var med på å kjøpe Bellonas første elbil som siden kjørte ulovlig gjennom bomringen. Foto: Hanne Hattrem
STAVANGER (VG Nett) For nærmere 20 år siden kjørte Morten Harket og Frederic Hauge Norges første elbil ulovlig gjennom bomringen i Oslo for å få politikerne til å legge til rette for elbiler. I dag er det ikke så fryktelig mange flere elbiler på veien.

Denne saken handler om:

Morten Harket mener at det kunne og burde vært langt flere.

- Samfunnet er så tregt. Det vi er bekymret for rundt miljøet i dag, er mer eller mindre det vi visste med rimelig sikkerhet for 25 år siden. Vi kunne tatt rimelige grep da, sier Harket til VG Nett.

I ettermiddag ruslet Morten Harket på en privat omvisning gjennom EVS24-messen i Stavanger og oreinterte seg blant ny miljøyeknologi på messen.

LES OGSÅ: Tror halvparten kjører miljøbil i 2020

EVS-messen er den 24 messen med elbiler, hybridbiler og brensecellebiler som tema. Messen arrangeres for 40. gang. Nesten 200 internasjonale eksperter deltar på foredrag, presenterer nye synspunkter, viser frem ny teknologi og nye ideer for bærekraftig transport.

Også samferdselsminister Liv Signe Navarsete er på messen i Stavanger i dag. Hun tror på at elbilens gjennombrudd er nær.
Hun tror på at innen 2020 skal ti prosent av bilene på veien i Norge være elbiler.

- Først syntes jeg 10 prosent var et lite ambisiøst mål. Etter å ha snakket med bransjen og sett hva de vil i andre land, skjønner jeg at det er et ambisiøst mål. Men et land som Norge med så mye fornybar energi, bør kunne være i front, sa Navarsete til VG Nett.

LES OGSÅ: - Elbiler mer enn tripler kjørelengden

Betalte ikke parkeringsbøter

Allerede 1989 kjøpte Bellona elbilen Larelen i Sveits sammen med solenergieksperten Harald Røstvik og a-ha stjernene Morten Harket og Magne Furuholmen.

Men gutta måtte stå på i over et år for å få norske myndigheter til å godta bilen. Fordi Biltilsynet den gangen ikke hadde en rubrikk for elbiler på skjemaet, måtte Bellona kjempe i over et år før bilen fikk skilter, skriver Bellonas nettsider.

Etter at bilen endelig fikk skilter, nektet Bellona å betale parkeringsbøter og bompasseringer. De ble stevnet for forliksrådet av Fjellinjen og fikk kemneren på nakken.

Til tross for at elbiler i Norge i dag kan bruke både kollektivfelt og kjøre gratis i bomringen, synes ikke Morten Harket det har vært gjort nok fra myndighetenes side.

- Det er fortsatt ikke tilrettelagt tilstrekkelig, sier han.

Det som betyr noe er hva verden og Norge gjør. Det må være et press fra myndighetene slik at vi får bedre miljøteknologi i bilene, mener Morten Harket.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor