Hovedinnhold

Hybridbil rykker opp mot taxi-toppen

ØKER: Toyota Prius øker som drosjemodell i Norge. Her er en taxisøster i Vancouver i Canada. Foto: Scanpix
ØKER: Toyota Prius øker som drosjemodell i Norge. Her er en taxisøster i Vancouver i Canada. Foto: Scanpix
Fortsatt er Mercedes E-Klasse den mest populære drosjemodellen, men Toyota Prius fosser fram på drosjebil-statistikken.

VG følger

Folk flest er vant til at det er en Mercedes som svinger opp når de skal ta drosje. Nå viser nye tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) at det er langt større sjanse for at det er en hybriddrosje fra Toyota som kjører deg på en lavutslipps drosjetur.

For mens Volvo faller på drosjestatistikken med V70, øker Toyota Prius med 193 prosent på oversikten over salget av nye drosjer i årets ni første måneder sammenlignet med i fjor. Toyota som merke øker med 38 prosent fra fjoråret, fordi salget av Avensis går ned, viser tallene som BilNorge.no har publisert i dag.

De tre mest populære drosjemodellene er Mercedes E-Klasse (331 solgte), Toyota Prius (120 solgte) og Volvo V70 (76 solgte). Sistnevnte er blitt mindre populære blant yrkessjåførene med drosjelisens, med en salgsnedgang på over 25 prosent.

SE HELE LISTEN OVER DE MEST POPULÆRE DROSJEMODELLENE.

LES:NYTT MOTORSHOW FOR BILINTERESSERTE.

Nye regler

For å stimulere taxieiere til å kjøpe biler med lavere CO2-utslipp, endret Regjeringen fra 2010 engangsavgiften for nye taxi.

Tidligere fikk en taxi 60 prosent rabatt på hele engangsavgiften som personbil. Fra 2010 var det fortsatt fradrag i vekt- og effektkomponenten, men ikke lenger på CO2-komponenten.

Regjeringen anslo at dette i gjennomsnitt ville medføre rundt 30.000 kroner i avgiftsøkning per bil. Norges Taxiforbund reagerte kraftig. De mente endringen ensidig rammet drosjenæringens mest kjøpte biler og avgiftsøkningen ville bli på mellom 30.000 og 70.000 kroner.

I 2009, året før rabatten på CO2-komponenten ble fjernet, ble det solgt 1.717 nye taxi i Norge. Så langt i år har salget økt med nesten 5 prosent over tilsvarende periode i fjor.

LES: DENNE BILMODELLEN BLE REVET VEKK FRA HYLLENE PÅ TRE MINUTTER.

Kan bli mest solgt

Av de 1.052 nye taxiene som ble registrert i løpet av de første ni månedene i år, var 377 en Mercedes. Det gir Mercedes-Benz en markedsandel på 36 prosent blant nye taxier i år, mot 34 prosent i fjor.

Toyota har i hovedsak forhandlet med drosjeselskaper som har hatt fokus på miljø, og har opplevd stor interesse hos drosjesjåførene, opplyser informasjonskonsulent Tove Hejll i Toyota Norge.

Toyota Prius koster fra 233.200 kroner som drosje.

Nå håper produsenten å bli Norges mest solgte drosjemodell, selv om det ikke er noe uttalt mål.

- Vi tror at det er positivt for folk flest at de ser at en slik bilmodell er populær hos drosjene. Det er med på å bekrefte både miljøprofil og driftssikkerhet overfor andre, opplyser Hejll.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer