Hovedinnhold

Her er Stordalens nye elbil-perle

Miljø-Fetish koster 2,36 millioner

EN LITEN VRI: Dette er Venturis "konensjonelle" elbil Fetish. Det er en slik hotellkongen Petter Stordalen sier han har bestilt. Foto: Jon Winding-Sørensen
EN LITEN VRI: Dette er Venturis "konensjonelle" elbil Fetish. Det er en slik hotellkongen Petter Stordalen sier han har bestilt. Foto: Jon Winding-Sørensen
Hva gjør en bilgal hotellkonge med garasjen full av CO2 når han plutselig ser lyset gjennom eksosen?

Denne saken handler om:

Jo, han bestiller seg verdens råeste elbil.

Petter Stordalen erklærte dyrt og hellig under Bil07 at nå skulle SUV'ene på dynga, fartsuhyret fra Mercedes-Mclaren skulle på museum - ikke en dråpe mer bensin, nei. Nå skulle det være biodiesel, hydrogen og ren strøm.

Men kjedeligere skulle det ikke bli!

Et lyn er en dramatisk samling masse elektrisk energi som plutselig utlades. Hva skal man da si om null til hundre på fem sekunder?

På strøm!

Superlyn?

Dette er i hvert fall en del av spesifikasjonene på den Venturi Fetish som Stordalen har bestilt. Den koster friske 295.000 euro (om lag 2,36 millioner kroner), har fire måneders produksjonstid og en produksjon på 25 eksemplarer antyder at dette er eksklusive greier.

Stor rekkevidde

UT: Petter Stordalen skal kvitte seg med miljøsvinene, som denne Mercedes SLR McLaren. Foto: Espen Sjølingstad Hoen
UT: Petter Stordalen skal kvitte seg med miljøsvinene, som denne Mercedes SLR McLaren. Foto: Espen Sjølingstad Hoen

Mannen bak Fetish, den styrtrike Gildo Pallanca Pastor, har også såpass bildilla at han eier restopplaget av de italiensk-bygde Bugattiene.

Fetishen til Stordalen er ikke like rask. Toppfarten er nok ikke over 200 km/t, men med den avanserte batteripakken som lar seg lade opp på en time har han en rekkevidde på 250 km før pluggen må i veggen igjen.

Batteriene er av samme type man finner i lap top eller mobiltelefoner, derfor veier ikke batteripakken - som forsyner el-motorer på 245 hk - mer enn 350 kg. Dermed veier bilen under et tonn! Skulle man brukt «vanlige» elbil-batterier, ville batteriene alene veid over et tonn.

Designeren Sacha Lakic står for formgivingen. Han har bakgrunn fra Peugeot interiørdesign, men har også en rekke fantastiske motorsykler på samvittigheten. Blant annet Frankrikes egen, hypereksklusive super-motard, Voxan.

Lad med vindmølle

SOLTAK! Dette er Venturis solcellebil Eclectic. Den har et ekte soltak. Foto: Jon Winding-Sørensen
SOLTAK! Dette er Venturis solcellebil Eclectic. Den har et ekte soltak. Foto: Jon Winding-Sørensen

Men, det er med Fetish han virkelig er blitt en del av designkartet. Lakic løste de ekstreme utfordringene Pastor ga ham på en særdeles elegant måte.

Venturi-sjefen syntes imidlertid ikke miljø-millionærer som Stordalen skulle nøye seg med en batteribil. Nå settes nemlig en solcellebil i produksjon, med 3,5 kvadratmeter solcelleoverflate. Det er ikke nok celler til å holde bilen kontinuerlig i gang, derfor finnes det i tillegg batterier som lades fra veggen.

For de virkelig grønne kan Venturi dessuten levere hjemme-vindmøller for å lade opp batteriene når bilen står parkert.

Og derfra var selvfølgelig ikke veien lang til en bil med et mindre solcelleareal - for å få plass til innebygde vindturbiner.

Det Pastor har gjort, er altså å konstruere to null-utslippsbiler med bybil-prestasjoner og med en utfordring til designeren som den selvlærte Lakic har løst mesterlig.

Vindmølleutgaven var nylig i Shanghai på et kjempestort miljøbil-arrangement, og det var mange biler med atskillig enklere teknologi som så meget underligere ut. Stordalen får derved et skikkelig utvalg oppsiktsvekkende miljøkjøretøy, dersom han gjør Pastor til sin nye hovedleverandør.

TREKKFULL Venturis vindmøllebil heter Astrolab. Foto: Jon Winding-Sørensen
TREKKFULL Venturis vindmøllebil heter Astrolab. Foto: Jon Winding-Sørensen

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor