Hovedinnhold

Forsker: - Elbiler kan være verre for miljøet enn bensinbiler

... men norske biler kommer godt ut med sin «rene» strøm

Den norskproduserte elbilen Buddy var en av de første bilene drevet på elektrisitet som dukket opp på norske veier. Foto: Arkivfoto: JAN PETTER LYNAU/VG
Den norskproduserte elbilen Buddy var en av de første bilene drevet på elektrisitet som dukket opp på norske veier. Foto: Arkivfoto: JAN PETTER LYNAU/VG
(VG Nett) Elektriske biler kan føre til større klimautslipp enn både bensin- og dieselbiler, avhengig av hvordan elektrisiteten produseres, viser ny forskning.

Denne saken handler om:

En forskningsgruppe ved NTNU i Trondheim har sammenlignet elbiler, bensinbiler og dieselbiler av samme størrelse gjennom hele livssyklusen - fra produksjon via bruk til skroting.

Studien er publisert i anerkjente Journal of Industrial Ecology og er ifølge professor Anders Hammer Strømman ved Institutt for energi- og prosessteknikk ved NTNU den mest detaljerte og transparente sammenlikningen som er offentliggjort.

Har du tips til saker om miljø eller klima? Kontakt VG Netts journalist her.

Professoren, som også har vært intervjuet av BBC og The Guardian i forbindelse med studien, sier at tidligere studier ikke har fokusert nok på å forstå miljøbelastningen fra produksjon av elbilene.

- Skjevt fremstilt

- Det vi finner er at utslippene fra produksjonen er store nok til å kunne endre bildet. Miljøgevinsten ved bruk av elbilen har lenge vært litt skjevt fremstilt. Det er ikke bevisst gjort, men det er på grunn av at vi har hatt lite kunnskap på bordet, sier Strømman til VG Nett.

Studien viser blant annet at elbiler som kjører på elektrisitet fremstilt på kullkraft gir en økning i klimautslippene på 17 til 27 prosent i forhold til bensin- og dieselbiler, dersom man ser på klimautslippene gjennom hele bilens livssyklus.

Biler som går på elektrisitet basert på naturgass gir omtrent like mye klimautslipp som dieselbiler. Studien viser dermed at biler som kjører på denne typen elektrisitet har sluppet ut store mengder klimagasser allerede før de er tatt i bruk.

Artikkelen fortsetter under bildet

VERDENS RASKESTE PÅ STRØM? Mercedes SLS AMG Coupe Electric Drive kan kjøre i 250 kilometer i timen og hevdes å være verdens raskeste elbil. De siste årene har elbilmarkedet hatt en rivende utvikling, men det er altså ikke bilens liv på veien som avgjør hvor miljøvennlig den er. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT / VG
VERDENS RASKESTE PÅ STRØM? Mercedes SLS AMG Coupe Electric Drive kan kjøre i 250 kilometer i timen og hevdes å være verdens raskeste elbil. De siste årene har elbilmarkedet hatt en rivende utvikling, men det er altså ikke bilens liv på veien som avgjør hvor miljøvennlig den er. Foto: ØYSTEIN LARSEN-VONSTETT / VG

Norge kommer godt ut

Studien tar imidlertid utgangspunkt i en gjennomsnittlig kombinasjon av måten elektrisiteten til elbilene er fremstilt på i Europa, såkalt gjennomsnittlig elmiks. I dette tilfellet reduseres klimautslippene med 15 til 25 prosent sammenlignet med henholdsvis diesel- og bensinbiler.

Til BBC sier toppsjefen i Daimler (Mercedes), Dieter Zetsche, at de på sin side anslår en reduksjon i klimautslippene for en elbil på europeisk miks på 10 prosent, sammenlignet med en tilsvarende dieselbil.

I Norge går elbilene derimot på «renere» strøm enn det europeiske gjennomsnittet.

- For elbiler som lades med ren strøm, for eksempel vannkraft, så reduseres klimautslippene med 55-60 prosent. Strømmiksen gir seg også utslag i miljøpåvirkningen fra produksjonen. Klimagevinsten til elbiler øker altså jo renere elektrisitet man har i alle ledd, og vice versa, sier Strømman.

Han understreker imidlertid at man aldri vil oppnå nullutslipp fra en elbil.

- Hvis alle elbiler i Europa hadde kjørt på ren elmiks, så ville det vært svært gunstig med tanke på klimautslipp. Men slik er det ikke. Og selv i Norge, der vi har den reneste elmiksen, er nok ikke reduksjonen av klimautslipp fra elbil like stor som man hadde håpet på, sier professoren.

Trekker paralleller

PROFESSOR: Anders Hammer Strømman ved Institutt for energi- og prosessteknikk ved NTNU. Foto: NTNU
PROFESSOR: Anders Hammer Strømman ved Institutt for energi- og prosessteknikk ved NTNU. Foto: NTNU

Forskerne har tatt høyde for at elbilenes batterier holder gjennom hele bilens liv på veien.

Dersom batteriet går i stykker og man blir nødt til å ta i bruk et nytt, vil det totale utslippet øke. Dette fordi fremstillingen står for vel 40 prosent av klimautslippene fra produksjon av elbiler. Samtidig er det gevinster å hente om man får til etterbruk av batteriene.

Strømman trekker også paralleller til arbeid med miljøvennlige løsninger i andre sektorer.

- Vi må nok erkjenne at det må jobbes hardere for å forstå og dokumentere miljøaspektene til løsningene som foreslås. Først da kan man identifisere de gode alternativene. Det er ingen grunn til å tro at miljøkravene vil bli noe mindre med årene. Elbiler drar i riktig retning, men denne studien viser blant annet at man kanskje ikke har kommet like langt som man har håpet, sier Strømman.

I Europa-toppen

Norge er i toppen i Europa når det gjelder antall ladbare biler.

Per september 2012 har prosjektet Grønn Bil anslått antallet ladbare biler i Norge til å være 8615. Hovedandelen er rene elbiler, mens andelen hybridbiler er en del mindre.

At Norge er langt fremme i bruk av elbiler illustreres også av VG Netts sak i mai om at Forsvaret ville kjøpe 200 elbiler.

VG TESTER: Nissan Leaf || Citröen C-Zero
VGTV: Elbil-duellen || BILDESPESIAL: Elbil-favorittene

Nissans elbiler er de mest populære i Norge med over 1700 solgte, ifølge salgsstatistikken til Grønn Bil.

Da VG Nett besøkte bilmessen i Paris nylig, viste det seg at elbil er blitt mindre hot på verdensbasis, og at det er andre globale biltrender som rangeres høyere.

BILDESPESIAL: Bilmessen i Paris

LESER DU DENNE SAKEN PÅ MOBILEN? Her finner du flere bilnyheter

STOR OVERSIKT: ALLE BILTESTER

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor