Hovedinnhold

Bare ett bilmerke har økt CO2-utslippet

ÅRSAK: Nissan har solgt mange eksemplarer av elbilen Leaf (til venstre), og er best i landet på CO2-kutt. Volkswagen har ikke elbiler eller hybrider, lanserer flere større motorer og firehjulstrekk (som modellen til høyre, Volkswagen Alltrack), og er eneste bilmerke som øker CO2-utslippet. Foto: Jan Petter Lynau/Øystein Larsen-Vonstett.
ÅRSAK: Nissan har solgt mange eksemplarer av elbilen Leaf (til venstre), og er best i landet på CO2-kutt. Volkswagen har ikke elbiler eller hybrider, lanserer flere større motorer og firehjulstrekk (som modellen til høyre, Volkswagen Alltrack), og er eneste bilmerke som øker CO2-utslippet. Foto: Jan Petter Lynau/Øystein Larsen-Vonstett.
Norges største bilmerke - Volkswagen - er det eneste som øker CO2-utslippet på bilene de selger.

VG følger

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at gjennomsnittlig CO2-utslipp på personbiler registrert i årets fem første måneder er 131 gram per kilometer.

Det er en nedgang på 3 g/km i forhold til gjennomsnittet for 2011, og hele 46 g/km lavere (minus 26 prosent) enn i 2006.

Av de 20 største merkene, er det Nissan som har det laveste gjennomsnittet for CO2-utslipp med 102 g/km på nye biler solgt de fem første månedene i år.

På de neste plassene følger Citroën (105 g/km), Peugeot (113 g/km) og Mitsubishi (123 g/km).

Felles for de fire beste merkene er at de har elbiler i sitt modellutvalg.

SE HELE LISTEN HER!

Ned 84 gram på seks år

Alle merkene bortsett fra ett på listen redusert CO2-utslippet på nye biler i år.

Takket være høyt salg av elbilen Leaf, 895 biler i perioden, er det Nissan som har kuttet mest. Reduksjonen er på 34 g/km, målt mot gjennomsnittet for 2011. Siden 2006 har utslippene på bilene Nissan selger i Norge gått ned med hele 84 g/km.

Merket med det nest største kuttet de siste seks årene er Volvo.

Den kraftige nedgangen til tross; Volvos biler slipper likevel ut 8 gram mer CO2 pr km enn gjennomsnittet for alle merkene i 2012.

Volkswagen øker

Volkswagen er det eneste bilmerket som ikke har maktet å kutte det samlede CO2-utslippene på bilene de selger. Som det eneste har Norges største bilmerke tvert imot økt utslippene med 3 gram per kilometer.

- Hvordan kan dette ha seg?

- Dette er unyansert fordi det er tall for solgte biler, og ikke bilene som tilbys fra produsenten. De fire beste har solgt veldig mange elbiler. Med tanke på at Volkswagen lanserer hybrider og elektriske biler neste år, er et snitt på 132 g/km relativt bra sett i forhold til hvilke biler vi selger, sier produktleder for Volkswagen, Elin Sinervo.

Hun for klarer CO2-økningen med at myndighetenes avgiftspolitikk har økt etterspørselen etter bensinbiler - som har høyere CO2-utslipp.

- Salget av spesielt dieselutgavene av Polo og Golf, som har lave CO2-utslipp, har gått kraftig ned. For eksempel har bensinandelen for Polo gått fra 50 til 90 prosent, sier Sinervo.

- Er ikke dette for dårlig for en bilprodusent som forsøker å fremstå som miljøvennlig og bevisst?

- Dette går ikke direkte på produsent, men på etterspørselen etter diesel og firehjulstrekk, samt økt etterspørsel etter bensinbiler. Vi tror at lanseringen av hybrider og elektriske modeller neste år vil gi utslag på CO2-utslippet, sier Sinervo.

Volkswagens mål er å levere bilmodeller med de laveste CO2- verdiene på bensin- og dieselbiler i alle segmentene.

Les: Bilbransjen frykter million-smell etter diesel-forbud.

Les: BMW på plass i London.

Samleside: Årets nybillanseringer.

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer