Hovedinnhold

Verdens mest futuristiske yacht snart ferdig

SNART FERDIG: En 140 fot trimaran er snart ferdig i Kina. Foto: Produsent
SNART FERDIG: En 140 fot trimaran er snart ferdig i Kina. Foto: Produsent
En av verdens mest spektakulære privatyachter nærmere seg ferdigstillelse i Kina.

VG følger

Det skjer ved McConaghys verft i Kina. Den 140ft (42.5 meter) trimaranen bygges etter helt spesielle kriterier for sin Hong Kong-baserte eier.

Lett

Denne nye superyachten vil garantert snu hoder over alt hvor den dukker opp, og komfortnivået om bord er ekstremt høyt når McConaghy bygger en yacht av denne størrelsen, og med en slik design.

Verftet har egentlig spesialisert seg på å bygge lette ekstremseilbåter for regattabruk.

Fremtidsvisjonen Adastra blir derfor unik, fordi de her bygger båten etter samme prinsippet som racing-seilbåter, det vil si at alt blir ekstremt lett.

Se flere bilder

LANGTREKKENDE: Med full tank klarer båten hele 6500 kilometer. Foto: Produsent
LANGTREKKENDE: Med full tank klarer båten hele 6500 kilometer. Foto: Produsent

Adastra er konstruert av karbonfiber med nomex honeycomb kjerne, skroget er vakuumstøpt med epoxy, kevlar over en Corecell skumkjerne.

Interiøret er designet av Jepsen Designs, hvor de samme lette materialene som finnes ellers i båten også utgjør stammen for interiøret.

Det vil si man bruker lette kevlar- og karbonmaterialer i stammene, og så dekker man dette med eiekfiner.

Mye karbon

Slike skreddersydde detaljer inkluderer også unike karbonfiberluker, og ventiler i karbon. Om ikke dette er nok, så er også alle stiger og hengsler i karbon.

Mest imponerende er likevel de tre egenproduserte ankervinsjene i karbonfiber som trekker opp ankerne til skjulte rom i skroget slik at disse ikke vises når båten er i sjøen.

Hele ankersystemet er selvfølgelig elektronisk styrt (GPS-posisjonsbestemt), slik at båten skal kunne ligge stabilt og sikkert opp mot vind og vær.

Krysser Atlanteren

Adastra vil være i stand til å kjøre med en snittfart på 17 knop på lange havseilaser. Tankene om bord har en kapasitet tilsvarende 6500 kilometer.

Så en Atlanterhavskryssing på en tank vil ikke være noe problem. (Brest-Karibien 3551 nautiske, som er lik 6500 km, red.anm.)

Mesterverket forlater McConaghy-verftet allerede i april. Etter å ha fullført en rekke sjøprøver utenfor Hong Kong vil båten bli overlevert sin eier. Derfra vil den gå til rederens private øy, Pulau Joyo i Indonesia.

Se stor bildespesial av båten. Artikkelen er levert av Båtliv.

Les også: Cormate med 21 fots skjærgårdsjeep
Les også: Skilsø 39 snart ferdig
Les også: Verdensnyhet fra Skorgenes
Les også: Påhengsmotorer på propangass

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer