Hovedinnhold

Test av Greenline 33 Hybrid: Perle på diesel og solkraft

GRØNN SAMVITTIGHET: Greenline kan slå over fra diesel til elektrisk når det passer deg. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv
GRØNN SAMVITTIGHET: Greenline kan slå over fra diesel til elektrisk når det passer deg. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv
Den er både aristokratisk og retro i linjene, men samtidig en av de mest ultramoderne fritidsbåtene på markedet.

Denne saken handler om:

Greenline er en velfungerende hybridbåt som er ukomplisert å farte rundt i.

Her snakker vi lydløs gange så lenge startknappen står på elektrisk. Å skifte mellom elektrisk eller dieselmotorisert gange er like enkelt som å skifte bleier. Har du gjort det en gang, kan du det for alltid.

LES OGSÅ:Her er første norskbygde hybridbåt

Dobbelt så sikkert

FIN FØRERPLASS: Stort soltak, men vi savner noen centimeter ekstra for førerplassen. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv
FIN FØRERPLASS: Stort soltak, men vi savner noen centimeter ekstra for førerplassen. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv

Vi tøffet mye på batteribanken i vår test. Med en fart under tre knop, opplevde vi å ha nok strøm til over 30 nautiske mils gange.

Hadde vi vært langt til havs, skulle vi likevel klart oss sikkert og greit til land. Dette illustrerer faktisk poenget med at disse båtene er dobbelt så sikre som mange andre båter, med bare en motor.

Viktige sikkerhetsdetaljer er båtens gode å dype gangvei mot fordekket. Gassen er plassert i et eget utvendig skap med god merking. I tillegg er det stoppekran inne nedfelt i byssebenken. Badestigen er stor og lett å få ut.

LES OGSÅ:Slik skal båtfolket ta bedre vare på miljøet

Hovedstrømbryterne er plassert lett tilgjengelig inne i salongen. Det samme er sikringsskapet. Båten er utstyrt med tre meget kraftige kryssholt langs hver side, og det er en fin liten dør ved akterdekket på styrbord side som gjør det enklere for matrosen å komme i land ved tillegging.

Akterdekket har to store selvlensere i tillegg til at vannet forsvinner i sprekken mellom hekkveggen som også er båtens badeplattfrom.

Stille, så stille

Greenline er ikke noe bråkebøtte. Volkswagen-motoren på 165 hestekrefter ligger godt isolert under dørken, og da vi kjørte støytesten midt i båten viste måleren at her slapp man å rope til hverandre selv om turtelleren lå nær rødstreken.

Dette til tross for at målingene ble utført med hele bakveggen åpen ut mot akterdekket.

SE VIDEO FRA TESTEN HER!

Med et snev av luksus

Innvendig er Greenline en perle av en båt.

Selve førerplassen virker stor og oversiktlig når du først har akt deg på plass. Vi kunne imildertid tenkt oss ti centimeter ekstra plass mellom sete og ratt.

Selve førerbenken snus ved et enkelt håndgrep slik at den blir en del av sofaen. Det er godt med sitteplasser, og i nødsfall kan du re opp til et par ekstra i salongen.

Greenline 33 er først og fremst en båt for to, men dens sjenerøse volum totalt sett gjør den til en perfekt storfamiliebåt så lenge de fleste sover i land.

Kjøreegenskaper

SALONG: God plass og mange praktiske løsninger som gjør Greenline til en velegnet bobåt. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv
SALONG: God plass og mange praktiske løsninger som gjør Greenline til en velegnet bobåt. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv

Hvordan er den å kjøre? Som andre akslingsbåter holdt vi på å si - det betyr mye ratting.

Den er ikke like responsiv som en drevbåt (båt med hekkaggregat), men ved hjelp av baugpropellen er det ingen problemer med å gjøre de fleste manøvre på liten plass.

Akslingsbåter styres med ror, mens en båt med hekkaggregat styres ved å svinge propellen, og understellet er mer likt en båt med påhengsmotor. Motoren er montert mer midt i båten. I en båt med aksling er propellen bedre beskyttet bak kjølen. Aksling er tregere å manøvrere, men er mer retningsstabil.

Vi foretok prøvekjøringen på flatt vann, men har sett både film og bilder av båten i krapp sjø og med opptil 13 sekundmeter vind. Den ser ut til å klare meget bra.

LES OGSÅ:Denne båten slipper ut like mye CO2 som en gjennomsnittlig bilist i Norge på ett år.

Skroget er helt nytt og kalles «superdeplasement skrog». Det vil si at det skyver mindre vann enn andre fortrengningsskrog.

To støttekjøler og avrundingen ved hekken gjør at båten går utrolig lett i sjøen med forholdsvis lite hekksjø i hastigheter opp til 8-9 knop.

Prisen for begynner på 1,1 millioner kroner.

Se flere bilder, film og spesifikasjoner. Artikkelen er levert av Båtliv.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor