Hovedinnhold

Prøvekjørt:

Snekke med el-motor

SNEKKEIDYLL: Hva foretrekkes; snekkedunk eller lyden av sjølivet? Foto: Jørn Finsrud/Båtliv
SNEKKEIDYLL: Hva foretrekkes; snekkedunk eller lyden av sjølivet? Foto: Jørn Finsrud/Båtliv
Den eneste oljen som finnes om bord i Polars el-snekke er en halv tube gris til akslingen.

Denne saken handler om:

Norske båtnyheter

Båtliv presenterer i romjulen en rekke norske båtnyheter.

Polar 20 er ingen nyhet på sjøen. Nyheten er motoriseringen som dytter det lettdrevne, seks meter lange skroget.

- Se på dette skroget. Snekka er som skapt for el-motor, sier daglig leder Trond Aasulfsen i Polar Boat til Båtliv før prøveturen.

LES OGSÅ:Snekke i racerfart!

Bedre vektfordeling

Som standard leveres 20-foteren med en dieselmotor på 18 hestekrefter. Dette er en motor som tar langt mer plass enn el-motoren fra nederlandske Vetus.

Uten dieselmotor er det ikke lenger behov for noen motorkasse, noe som betyr større dørkplass. Selve el-motoren er ikke så stor, ikke så mye større enn en kakeboks. Det som krever litt plass er de fire gel-batteriene. Tre av batteriene er lagt langs etter kjølen under dørken. Det fjerde er gjemt helt akter.

LES OGSÅ:Åpen svensk snekke med miljøfokus

- Det utrolige er at balansen i båten er blitt bedre etter at vi erstattet dieselmotoren med det elektriske, sier Aasulfsen.

Roligere dager

GIR BALANSE: Noen av batteriene i el-snekka, som også bidrar til bedre stabilitet. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv
GIR BALANSE: Noen av batteriene i el-snekka, som også bidrar til bedre stabilitet. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv


Det er en kjent sak at du ikke skal ha dårlig tid når du er ute med snekka. Er du ute med en el-motor bør du beregne enda mer tid. El-motoren fra Vetus har ikke mer enn 3,5 hestekrefter, men det er her det lettdrevne skroget kommer til sin rett. Dreiemomentet blir større med el-motoren, og med full gass klarer den seks knop, under gode forhold og med toppladede batterier.

LES OGSÅ:Unngå vann i drivstoffet

Vi tok ut snekka i Skienselva. Noen bygningsarbeidere hadde nappet ut ladeokluggen, så batteriet hadde ikke mer enn 64 prosent kapasitet da vi tok den ut. Vi kunne derfor ikke regne med å oppleve maksfart i elva. Likevel klarte vi 5,7 knop.

Økonomisk hastighet

Med el-båt er det nye måter å tenke drivstofføkonomi på. Turtall hører fossilt brensel til, her snakker vi ampere. Vi gir ikke gass, vi skrur opp strømstyrken.

LES OGSÅ:Snekke snakk

Vi skrur opp maksimalt, til 155 ampere, og den klarer 5,7 knop. Med det lave batterinivået vi startet med har vi likevel 2,5 timers kjøring, hvis vi fortsetter med maks strømforbruk.

Det som er påfallende med el-motor er hvor fort forbruket går ned om vi reduserer antall ampere noe. Vi reduserer til 120 ampere. Utrolig nok går vi bare 0,2 knop ned i fart! Og har en batteritid på 3,3 timer. Reduserer vi til 100 ampere har vi 4 timers batteritid, og har bare gått ned med ytterligere 0,4 knop, til 5,1 knop.

Vi reduserer fra 100 til 54 ampere, øker batteritiden til 7,4 timer, og holder 4,6 knop! Så her er det mye kjøretid å tjene på å redusere strømforbruket noe.

Prisen for Polar 20 med el-motor er 350.000 kroner.

Se flere bilder og video av el-snekka hos Båtliv

BEDRE PLASS: Med el-motor er det ikke lenger behov for motorkassa, og det blir mer dørkplass. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv
BEDRE PLASS: Med el-motor er det ikke lenger behov for motorkassa, og det blir mer dørkplass. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor