Hovedinnhold

Osebergskipet sjøsatt i et folkehav

SJØDYKTIG SOM ORIGINALEN: Osebergskipet satt først litt fast før sjøsettingen, men gled til slutt ut i folkehavet. Foto: Jørn Finsrud (Båtliv)
SJØDYKTIG SOM ORIGINALEN: Osebergskipet satt først litt fast før sjøsettingen, men gled til slutt ut i folkehavet. Foto: Jørn Finsrud (Båtliv)
Litt sta, men til slutt gled Osebergskipet ut i sjøen, etter 1200 år uten vann under kjølen. Kongen og dronningen, en enorm folkemasse og et stort antall båter overvar den sjeldne begivenheten.

VG følger

Etter at arbeidet startet sommeren 2010 ble Osebergskipet onsdag ettermiddag sjøsatt utenfor kulturhuset i Tønsberg. Med kongeskipets ankomst, og med Kongen og Dronningen til stede, var det en byfjord full av mennesker og båter som var til stede under sjøsettingen. Man kan spørre seg om byfjorden noen gang har hatt så mange båter og så mange mennesker.

Se film og bildespesial fra sjøsettingen

- Et nytt eventyr

Før sjøsettingen var det taler fra blant annet ordfører Petter Berg, styreformann Einar Chr. Erlingsen i stiftelsen for nytt Osebergskip og kong Harald

- Det var en opplevelse å seile inn i byen, fulgt av alle småbåtene og se alle menneskene som hadde møtt opp. Professor Arne Emil Christensen sier at Osebergfunnet er det store eventyret i norsk arkeologi. Jeg vil tilfølge at arbeidet med nytt Osebergskip er et nytt eventyr, nesten 1200 år etter at originalen ble sjøsatt, sa kong Harald i talen.

- Kopien som er bygget her på bryggekanten er mer lik originalen som står utstilt på Bygdø. Vi har igjen fått et nytt sjødyktig Osebergskip. Ingen har bygget et skip med slike verktøy og slike teknikker de siste tusen år, fortsatte kong Harald før skipet ble sjøsatt.

HEDERSGJEST FYLTE HUNDRE ÅR PÅ DAGEN: Klarea Færende fra Tønsberg var hedersgjest på sidelinjen under sjøsettingen, og ble gratulert av kongen og dronningen. Foto: Jørn Finsrud (Båtliv)
HEDERSGJEST FYLTE HUNDRE ÅR PÅ DAGEN: Klarea Færende fra Tønsberg var hedersgjest på sidelinjen under sjøsettingen, og ble gratulert av kongen og dronningen. Foto: Jørn Finsrud (Båtliv)

Det ble en sjøsetting med et rykk, da skipet først ikke ville gli ut i vannet med drahjelp fra båten til havneoppsynet i Tønsberg. Skipet gled omsider elegant og lå perfekt i sjøen, til applaus fra publikum.

Spennende sjøsetting

- Det var jo en del spenning da skipet ikke ville gli ut. Vi hadde en plan om å ta med ekstra jekker, men de var ikke anbrakt. Vi fikk dem omsider på plass, og med enda kraftigere drahjelp fra båten til havneoppsynet kom den som et skudd i natten. Men det er jo bedre å komme fort ut, enn å bli stående på land, det hadde vært en ordentlig nedtur, sier prosjektleder Geir Røvik.

- Hva skjer videre med skipet?

- Osbergskipet skal nå ferdigstilles. Vi skal ta det opp, stoffe det, montere ror, ha på kryssholter og reise masten. Deretter blir det prøveseiling. I mellomtiden skal vi ha masse rotrening slik at vi er virkelig rustet til å legge til kai under alle forhold. Og vi så allerede i dag at dette skipet var fullt mulig å manøvrere. Vi har hatt både strøm og vind, og vi har rodd inne mellom mange småbåter, forteller Røvik.

Se film og stor bildespesial fra sjøsetting. Artikkelen er levert av Båtliv

Les: Osebergskipet i byggestart
Se film fra byggestart
Se film fra ett år etter byggestart
Se film fra dagen før sjøsetting

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer