Hovedinnhold

Nytt skrog for «sjøens elbil»

Spesialdesign for minimal motstand

SKROG FOR EL-MOTOR: E3h har utviklet båten for å utnytte el-motoren mest mulig. Foto: Produsent
SKROG FOR EL-MOTOR: E3h har utviklet båten for å utnytte el-motoren mest mulig. Foto: Produsent
En fransk designer har utviklet et skrog med minimal motstand. Båten går i 17 knop.

Denne saken handler om:

E3h er et fransk selskap som utvikler og produserer avanserte systemer for skip. Nå ser de på mulighetene for å redusere miljøpåvirkningene fra båt og skipsfart.

LES OGSÅ:Røkke bygger ny megayacht

Selskapet har utviklet en syv meter lang trimaran sammen med designeren Tanguy Le Bihan. Båten har et meget smalt senterskrog med to små støtteskrog bak. Det skal gi minimal vannmotstand, men også god stabilitet.

Båten har også et avansert overvåkningssystem som gir informasjon om rekkevidde og strømforbruk.

Avansert teknologi

I PARIS NÅ: Slik ser den elektriske båten ut som blir vist under utstillingen i Paris. Foto: Produsent
I PARIS NÅ: Slik ser den elektriske båten ut som blir vist under utstillingen i Paris. Foto: Produsent


Båten er vakuumstøpt med karbon, glassfiber og epoxy. Den har en elektrisk motor i hvert skrog. Energien kommer fra fire litium-ion batterier på 30 kg hver. Disse ligger i hovedskroget.

70 prosent av batteriet kan lades opp på en time, og selvutladingen er lav. Kapasiteten på batteriene er ikke oppgitt.

LES OGSÅ:Vi tester snekke med el-motor i Skienselvaskiens
LES OGSÅ:Ny vri på el-båten - snekke i ruslefart

God rekkevidde

Båten skal ha en rekkevidde mellom 50 og 100 miles, som innebærer at den sannsynligvis kan kjøre fra Oslo til Færder og tilbake uten å lade. Rekkevidden er avhengig av farten. Båten går maksimalt i 17 knop.

Vises nå

Båten er en av nyhetene under utstillingen i Paris som åpnet i helgen. Båten vil bli avduket 9. desember. Båten som vises i Paris vil se litt annerledes ut enn prototypen.

Se film av el-båten. Artikkelen er levert av Båtliv

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor