Hovedinnhold

Norsk-svensk hybridsatsing på båter

MILJØVENNELIG: Mininilen Bio Racer har allerede prøvd ut miljøløsningen.
MILJØVENNELIG: Mininilen Bio Racer har allerede prøvd ut miljøløsningen.
Norsk-svenske Storsjøbåter samarbeider med det svenske teknikkfirmaet Precer om å ta frem en miljøvennlig hybridløsning for båt. Teknikken er allerede prøvd ut i minibilen Bio Racer.

Denne saken handler om:

Verdens første hybridbåt, som skal gå på trepellets og elektrisitet, ser snart dagens lys i Sverige. Precer har jobbet med «pelletsmotorer» i flere år. Til nå har de brukt elektriske Stirling-motorer, men står nå foran et gjennombrudd med å skape sin egen motorløsning.

LES OGSÅ:Jakten på de grønne kjempene

Teknikken går ut på at man brenner trepellets i en miniovn. Varmen som utvikles overføres da til Stirling-motoren som brukes som generator til å lade batteribanken.

Skotsk motor fra 1800 tallet

PÅ DYPERE VANN: Nå skal hybridløsningen prøves på en Saga Diana 700.
PÅ DYPERE VANN: Nå skal hybridløsningen prøves på en Saga Diana 700.


Stirling- motoren som jobber under forholdsvis lavt varmetrykk, fungerer slik at den har en varm og en kald side. Varmen får den fra pelletsovnen, og stemplet begynner å bevege seg når varme slippes inn mot den ene stempelsiden. Stirling-motoren er en eldgammel oppfinnelse. Det var en skotsk prest ved navn Robert Sterling som i 1816 allerede laget den første motoren av denne type. I dag finnes det flere fabrikanter over hele verden, og en slik fabrikk er nå under oppføring i Åmål i Sverige.

Forurenser minimalt

Båten drives av en elektrisk motor, og slik det ser ut nå har man løst problemet med batterilading underveis med dette systemet.

LES OGSÅ:Hybridmotor for båt vekker oppmerksomhet

Precer har gjort forsøk med dette motoroppsettet i en minibil. Bio Racer, som bilen heter, klarer tre timer uten lading. Med hybridløsningen i funksjon, brenner man av cirka en kilo pellets per kjørte mil, eller en kilo pellets tilsvarer cirka en halv liter diesel. I testbilen yter den elektriske motoren 16 hk. En tilsvarende løsning skal nå altså monteres inn i en 23-fots snekke utviklet av østersundsfirmaet Storsjöbåtar A/B, som eies av norske Leif Eikeseth.

- I bunnen er dette et Diana 700 skrog. For og modernisere båten lager vi en helt ny innerliner og et nytt overbygg, sier Eikeseth.

Den er planlagt å komme i to utgaver. En helt åpen og en med kabin og overnattingsmulighet. Foreløpig er dette bare på planleggingsstadiet.

Tåler mye

Det foreligger flere argumenter for denne svenske biomasseløsningen. Trepellets er enkelt å få tak i. Den har en jevnere og bedre pris. Motorene som brukes er helt oljefri. Dette alternativet kan også fungere som generator for andre strømkilder, og kan brukes til både varme og driftsstrøm til for eksempel kokeplate og varmtvannsbereder om bord. Pellets som skal brukes tåler mye fukt. I følge Eikeseth kan den faktisk ligge i vann, og likevel brennes.

LES OGSÅ:Windy med diesel-elektriske motorer

- Pelletsen er jo et biprodukt fra skogindustrien, og derfor meget miljøvennlig om den brukes effektivt. Effekten reguleres gjennom matingen av pelletsen. Klarer vi 8,5 knop blir vi fornøyd. Dette er en prosess Precer har jobbet mye med, og systemet virker i dag meget tilfredstillende, i følge Eikeseth.

- Det blir ingen motorkasse, vi legger alt seriemontert under dørken, og det er færre mekaniske deler som kan gå i stykker.

Båtene er ment og brukes til fiske og fritid. Den første båten skal stå ferdig i mai, og det er det norske verftet Romax i Kristinehamn som støper båten. De støper også for Gossi.

Artikkelen er levert avBatliv.comsom oppdateres daglig med båtnyheter.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor