Hovedinnhold

Krysset Skagerrak i åpen småbåt

STORT SELSKAP: Under overfarten, midt i Skagerrak, kom ekspedisjonen over russiske «Kruzenshtern» på 376 fot. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv
STORT SELSKAP: Under overfarten, midt i Skagerrak, kom ekspedisjonen over russiske «Kruzenshtern» på 376 fot. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv
For det som trolig er første gang, krysset et team nylig Skagerrak i åpne snekker.

Denne saken handler om:

SKAGERRAK (BÅTLIV): Det er ingen andre kjente tilfeller i nyere tid, av åpne snekker som har krysset Skagerrak. Men nå har den norske «ekspedisjonen» testet ut de norskbygde snekkenes sjøegenskaper på ekstremnivå.

Les:Snekke med el-motor

Første etappe, fra Langesund til Skagen er beregnet å ta cirka ti timer, men værutsiktene gir en kursendring som forlenger strekningen. I tillegg gir sterk vind og bølger lavere snittfart.

Allerede på strekningen Langesund til Kragerø er det betydelig vind og grov sjø som slår mot oss, og vi må legge om kursen. Været er så voldsomt at det neppe er mulig å krysse rett over.

Piskende sjøvann

Sterk vind pisker nådeløst sjøvann i den selvlensende båten. Spesielt merker vi det når vi står til rors, og må se framover, med saltvann piskende mot øynene.

Les:Denne snekka får du opp i plan

Alt som ikke er stuet vekk blir vått, i denne kombinasjonen av bølger og vind. Selv er jeg kliss våt innenfor seiltøyet, da jakkekragen nærmest fungerer som en trakt i vannspruten.

Kameraet og alt som ikke tåler vann er stuet vekk denne etappen, og vi konsentrerer oss fullt om å møte bølgene.

Trygg

VÅTT: Slik så håndflaten ut etter noen timer bølgesprut over Skagerrak. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv
VÅTT: Slik så håndflaten ut etter noen timer bølgesprut over Skagerrak. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv

Men aldri, ikke engang på det verste, føler vi oss utrygge i snekka på bare 22 fot. Det smeller riktignok godt noen ganger, når båten får fall fra bølgen, og ved et par anledninger, på det mest ekstreme, hører vi at propellen får luft - noe vi aldri har opplevd på snekketur tidligere.
Takket være en god kjøl krenger den aldri faretruende, ikke engang når vi får store bølger fra siden.

Les:Azimut med ny luksuriøs 50-foter for norske forhold

Vi legger spesielt merke til hvordan bord-formasjonen ved baugen i glassfiberskroget effektivt kastet sjøen til sides.

Men selv ikke den mest sjødyktige båt kan stå i mot sjøspruten som oppstår i den kraftige vinden.

Vind

Ved et par anledninger lurer jeg på om vi har tatt oss vann over hodet, med å starte denne overfarten under slike værforhold.

Her sitter jeg, i en snekke, flere titalls sjømill fra land, midt mellom Danmark og Norge, med terroriserende sjøsprøyt piskene mot meg.

Men været snur. Omtrent halveis blir vinden så svak at det går an å ta seg en matbit, og sette en stopper for en påbegynnende sjøsyke, tross inntak av sjøsyketablett. Salt bacon i rundstykker og salte Pringles kommer godt med.

Se stor bildespesial og film fra turen

Igjen øker vinden, som har vært oppe i elleve sekundmeter, liten kuling.

Men denne gangen er det ikke bare vinden som tar seg opp. Vi får også betydelig motstrøm, noe som setter snittfarten ned mot seks-sju knop.

Under ideelle forhold hadde vi fint holdt ti-elleve knop det siste stykket.

Tålmodighet

Å kjøre snekke over Skagerrak er ikke bare en prøvelse mot vind og bølger, det er også en tålmodighetsprøve.

Med seks knops fart er det fint lite som forandrer seg i horisonten. Det tar en evighet fra vi endelig ser tegn til flate Danmark til vi får øye på

Etter ti timer på vannet er setemuskulaturen mørbanka, der vi tøffer motstrøms rundt sandbankene, det siste stykket mot Skagen.

Som etter en hard treningsøkt, føles det ekstra tilfredsstillende å sette beina på bryggekanten etter 13,5 timer, strekke ut og få av seg kliss våte seilklær.

Se bildespesial og film. Artikkelen er levert av Båtliv.

SUPERSPEED: Hvorfor ta danskebåten (i bakgrunnen) når man har snekke som bruker bare en promille av drivstoffmengden? Foto: Jørn Finsrud/Båtliv
SUPERSPEED: Hvorfor ta danskebåten (i bakgrunnen) når man har snekke som bruker bare en promille av drivstoffmengden? Foto: Jørn Finsrud/Båtliv

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor