Hovedinnhold

Kjent norsk bildesigner bak ny megayacht

<p>BILÆR OG BÅT: Einar Hareide har jobbet mye med bil, blant annet Saab. Her er hans forslag til en Mega Yacht.</p>

BILÆR OG BÅT: Einar Hareide har jobbet mye med bil, blant annet Saab. Her er hans forslag til en Mega Yacht.

Foto: Hareide Design
Luksuskonseptet har 300 kvadratmeter med solceller, et 20 meter langt svømmebasseng og privat hage om bord.

Denne saken handler om:

Mega Yacht Concept kaller Einar Hareide den splitter nye konseptbåten som ble lansert denne uken, signert Hareide Design. Mange kjenner nok best til Einar Hareiede som bildesigner, selv om feltet hans jo egentlig er produkt- og industridesign.

Men hvis du har tegnet lykter som har satt preg på Mercedes i årevis, hvis du har vært designer hos Saab i nesten ti år, de siste som designsjef, og hvis du var med på designbiten for den gjenfødte Borgward fra starten, er det ikke rart du får et visst ry som bildesigner.

I denne sammenhengen kan vi utvide begrepet til transportdesigner. For nå er det en båt han foreslår.

Mega Yacht kaller han den, og med en 108-meters monoskrog-konstruksjon er ikke «mega» akkurat å overdrive.

– Kan koste over 1,5 milliarder

Yachten er et konsept gjort på eget initiativ for å teste nye designløsninger og brukeropplevelser på en megayacht, forklarer Hareide.

– Tross den imponerende størrelse er dette private skipet relativt tradisjonelt og konservativt når det gjelder design og funksjonelle løsninger. Vi har valgt å skape fleksibilitet ved å åpne opp skipet og gi mulighet for å kunne bruke det til forskjellige oppgaver. Det kan være konserter, utstillinger, forskning, naturopplevelser og annet. Her ser vi for oss mulighet til å innrede skipet etter behov ved hjelp av tilpassede moduler, skriver han i en e-post til VG.

Når det gjelder pris sier Einar Hareide det er vanskelig å estimere, i og med at dette er et konsept.

– Men lignende yachter i denne størrelse havner ofte et sted mellom 1,5 og 2 milliarder kroner.

– Er det et marked for slike båter?

– Det bygges mange private super- og megayacter i dag, og fleksibiliteten i dette konseptet gjør det kan også kan være interessant for forskjellige typer av organisasjoner, næringer og turisme, svarer Hareide.

Se flere bilder av den spennende yachten på BilNorge.no

Grønt tilsnitt

<p/> <p>BORGWARD PÅ BEINA : Her er Einar Hareide med SUV-en Borgward BX7 på bilmessen i Frankfurt i 2015.</p>

BORGWARD PÅ BEINA : Her er Einar Hareide med SUV-en Borgward BX7 på bilmessen i Frankfurt i 2015.

Foto: Hanne Hattrem, VG

Skipet har 300 kvadratmeter solceller som skal gi nok strøm til sakte krusing langs spennende kyster som du skal kunne nyte og utforske fra store rom med enestående utsiktsmuligheter.

Du skal føle deg i ett med naturen rundt deg, blant annet takket være en 20 meters pool omgitt av din egen private hage.

Og selvfølgelig snakker vi om en kombinasjon av eleganse og moderne skandinavisk design i interiøret.

Se: Her kommer en fransk Golf-utfordrer

Hekken skal dessuten kunne gi deg en sømløs forbindelse mellom båt og hav.

For ordens skyld: det skal også være en skikkelig dieselelektrisk hybrid drivlinje om bord, når strømmen fra litium-batteriene ikke lenger strekker til.

Les også: Ferrari kapper taket av en tre år gammel bil

ARTIKKELEN ER LEVERT AV BILNORGE.NO

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor