Hovedinnhold

Kjell (64) fikk stor tollsmell etter norgesferie

Må betale over 200 000 i toll for seilbåten

DYR BÅTPLASS: Cecilia og Kjell Olsson lot seilbåten «Aquilo» stå i Norge over vinteren. Resultatet var en toll-smell på over 200.000 kroner. Foto: JOEL OLSSON
DYR BÅTPLASS: Cecilia og Kjell Olsson lot seilbåten «Aquilo» stå i Norge over vinteren. Resultatet var en toll-smell på over 200.000 kroner. Foto: JOEL OLSSON
(VG Nett) Ekteparet Olsson fra Sverige ville fortsette drømmeferien året etter, og lot seilbåten overvintre i Norge. Det koster flesk.

Denne saken handler om:

Den seilglade svensken Kjell Olsson (64) endte opp med å skylde mer enn 200 000 kroner til den norske stat. Årsaken er en lovbestemmelse om at man ikke kan la båten ligge i Norge i mer enn seks uker, hvis man selv forlater landet.

- Sommeren 2008 tenkte kona og jeg at vi skulle gjøre vårt livs seiltur langs norskekysten. Vi hadde tenkt å gjøre det på ett år, men det var så mye vakkert å se at vi bestemte oss for å la seilbåten overvintre i Norge, dra hjem, og komme tilbake neste år, forteller Olsson.

Den 33 fot store seilbåten «Aquilo» ble satt i en kommunal havn i Mo i Rana 12. september 2008, og ekteparet Olsson dro hjem til Sverige. I mars 2009 fikk de et brev fra norske tollmyndigheter, som hadde oppdaget seilbåten under en rutinekontroll.

Kjemperegning

Olsson sendte da et svarbrev hvor han bekreftet at han eide seilbåten og opplyste om hvorfor den var etterlatt i Norge. Deretter ble det stille. Da sommeren kom, bestemte ekteparet seg for å fortsette drømmeferien som planlagt.

- Vi hørte ingenting, så vi dro opp til Norge, sjøsatte båten, seilte rundt i Lofoten og videre til Narvik. Der tok vi opp båten, satte den på en trailer og kjørte til Luleå, hvor vi sjøsatte den igjen og seilte hjem langs svenskekysten.

Vel hjemme i Gävle var overraskelsen stor da de fant regningen fra norske tollmyndigheter i postkassen. De kunne opplyse at toll-glippen var å anse som et forsøk på avgiftsfri innførsel av fritidsbåt, eller smugling, som det også kan kalles. Totalt krevde tollmyndighetene utbetalt 201 474 norske kroner i merverdiavgift, motoravgift og renter.

PROTOKOLL:Hva synes du om «parkeringsboten» Kjell fikk servert fra den norske stat? Del din mening her!

I god tro

- Jeg tenkte: Det her kan ikke være riktig. Jeg kan ikke forstå hvorfor jeg skal betale merverdiavgift for dette, sier Olsson, som fortsatt eier og bruker seilbåten.

Artikkelen fortsetter under bildet

REGNING: Kravet fra norske tollmyndigheter lyder på totalt 201.474 kroner. Foto: FAKSIMILE
REGNING: Kravet fra norske tollmyndigheter lyder på totalt 201.474 kroner. Foto: FAKSIMILE

Ekteparet sier de handlet i god tro, og at de hadde forhørt seg med andre seilere på kaia i Mo i Rana om at alt var som det skulle. Frustrasjonen var derfor stor da regningen dukket opp i posten. I en e-post til Tollregion Midt-Norge skriver Kjells kone Cecilia følgende:

«Båten er jo ikke solgt, og vi har jo ikke gjort noe galt eller kriminelt. Man undrer seg hva formålet med denne regelen er?»

Og videre:

«Hva hender nå som båten er tatt ut av Norge? Skal vi få tilbake merverdiavgiften, eller sender dere en kreditnota?»

Etter nærmere et år med gjentatte klager, purringer og brevveksling, er saken fortsatt uavklart. Norske tollmyndigheter står på sitt, mens den seilglade svensken nekter å betale.

HAR DU ELLER NOEN DU KJENNER GÅTT PÅ EN ØKONOMISK FERIESMELL?Kontakt VG Nett på 2200@vg.no, SMS 2200 eller telefon 22000000

- Grotesk

Nå har Olsson engasjert juristen Hugo Tiberg, som er professor i sjørett, til å se på saken. Tiberg stiller seg svært kritisk til norske tollmyndigheter, særlig fordi den aktuelle lovbestemmelsen trådte i kraft etter at båten var satt igjen i Norge.

- Det er grotesk på mange måter. Dels fordi han allerede var ute av landet da loven trådte i kraft, men framfor alt er det ulovlig i henhold til Europakonvensjonen. Det har jeg skrevet til dem, men de skjønner ingenting til tross for at det handler om grunnleggende jus, sier han til lokalavisen Gävle Dagblad.

Men poenget om tilbakevirkende kraft er ikke relevant, ifølge tollmyndighetene.

- Tidligere hadde man ikke seks uker engang. Sånn sett er regelen bedre nå enn den var før, sier avdelingsleder Rune Vordahl i Tollregion Midt-Norge til VG Nett.

Han opplyser også at Olssons sak ikke er unik.

«Toll- og avgiftsdirektoratet kan ha en viss forståelse for at reglene synes noe strenge, men alminnelige kontrollhensyn tilsier en restriktiv praktisering av reglene for midlertidig innførsel» heter det i et brev fra Toll- og avgiftsdirektoratet den 9. februar i år.

Noe du lurer på? Sjekk regelverket påtoll.no

Vil ikke betale

I det samme brevet får Olsson opplyst at det ikke er mulig å klage på vedtaket, men seilveteranen fra Gävle har ingen planer om å åpne lommeboka.

- Nei, det har jeg ikke. Jeg har blitt oppfordret til å betale for å unngå renter, men jeg synes det er helt feil, og jeg regner med å få rett til slutt, sier Olsson.

- Vi hadde en fantastisk ferie i Norge. Det er et fantastisk land, med flotte seileområder, opplevelser og mennesker. Men de norske tolltjenestemennene har jeg ikke de samme følelsene for, sier Olsson.

- Er det siste gang du har vært på ferie i Norge?

- Jeg vet ikke om jeg tør å returnere, i alle fall ikke med båt. Jeg vil ha en avklaring på dette, for jeg skulle gjerne dratt tilbake.

Forskjellige regler

Olsson sier han har fått signaler om at svenske tollmyndigheter ikke har til hensikt å kreve inn pengene på vegne av sine norske kolleger, men han ønsker uansett å bli kvitt gjeldskravet.

64-åringen kan ikke forstå at reglene skal være så forskjellige mellom to naboland.

- Dersom en nordmann kommer til Sverige, kan han la båten ligge i 18 måneder. Det er lett å se langs den svenske vestkysten. Det er mange nordmenn som lar båten overvintre der.

- Ta for Guds skyld kontakt

Fungerende underdirektør Berit Aas i Toll- og avgiftsdirektoratet sier til VG Nett at det er klinkende klart at den svenske båteieren har brutt reglene. Loven sier at eieren i utgangspunktet kan være i landet med båten i 12 måneder, men at den også kan forlates i inntil seks uker.

- I dette tilfellet har han forlatt landet og latt en ufortollet vare blitt liggende igjen, uten at noen har visst det, sier Aas.

- Hadde han tatt kontakt med tollvesenet og fått tillatelse til lagring av båten, hadde saken stilt seg annerledes. Da hadde vi visst at båten befant seg her, og han kunne eventuelt ha fått fritak, opplyser Aas.

Om tollvesenet mistenkte Kjell Olsson for å ha andre motiver enn å fortsette ferien året etter, kunne han blitt ilagt straffetoll. Det har han ikke blitt. Berit Aas anbefaler på det sterkeste folk med lignende planer om å kontakte tollvesenet.

- Ta for Guds skyld kontakt med tollvesenet. Det kan de gjøre ved den minste tvil om noe, sier hun.

Toll- og avgiftsdirektoratet opplyser ellers til VG Nett at de er en del av et nordisk samarbeid om innkreving, og at det i tilfelle er svenske innkrevingsmyndigheter som må kreve pengene fra Kjell Olsson.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor