Hovedinnhold

Her er den nye Gucci-båten - til 5,6 millioner

KREVER FEIT LOMMEBOK: Riva Gucci Aquariva er en kloning mellom Gucci og Riva, og koster noen millioner. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv
KREVER FEIT LOMMEBOK: Riva Gucci Aquariva er en kloning mellom Gucci og Riva, og koster noen millioner. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv
DÜSSELDORF (Båtliv) Nå har en av verdens mest kjente klesdesignere og en båtdesigner i øverste liga gått sammen om å lage en skreddersydd luksusbåt.

VG følger

AvOle Henrik Nissen-Lie (Båtliv)
Riva Aquariva Gucci tiltrekker seg stor oppmerksomhet blant tusenvis av båter på «Boot»-messen.

Riva er blant verdens mest anerkjente båtbyggere, kjent for førsteklasses materialer og utsøkt håndverk. Gucci er blant Italias ledende motehus. Nå har de to gått sammen om å lage Riva Aquariva Gucchi.

Se flere bilder av Riva Gucci

Gucci feirer i år 90 år, mens Riva har eksistert i hele 169 år. Begge hadde sin storhetstid på 50-tallet i en epoke som gjernes omtales som «La Dolce Vita» - det søte livet.

Restylet

DESIGN TIL MINSTE DETALJ: På båtmessa i Düsseldorf var båten den store snakkisen, men de aller færreste fikk gå om bord. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv
DESIGN TIL MINSTE DETALJ: På båtmessa i Düsseldorf var båten den store snakkisen, men de aller færreste fikk gå om bord. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv

Gucci-designer Frida Giannini har samarbeidet med Riva-medarbeider Mauro Micheli om å gjennopplive søte minner i form av en restylet Aquariva 33. En båt vi har sett avbildet i sammenhenger med filmstjerner på akterdekket på Rivieraen, og som kan kalles alle daycruiseres opphavsbåt.

LES: Denne kajakken har vannjet

Dyr herlighet

Båten er 10,07 meter lang og utstyrt med to motorer på 380 hestekrefter hver seg.

Farten oppgis til 41 knop (75 kilometer i timen).

Prisen starter på 700.000 euro (5,6 millioner kroner).

Flere sirkler rundt båtmoteikonet. Også Båtliv-ekspert Christian Zaborowski, som er profesjonell mekaniker og båtbygger, nikker anerkjennende. - Dette er håndverk av beste klasse, sier han.

Se flere bilder og spesifikasjoner. Artikkelen er levert av Båtliv.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer