Hovedinnhold

Gigabåt på «billigsalg»

MYE BÅT: Delphia 1350 Escape har nylig seilet inn i norske farvann og vises allerede torsdag på Båter i Sjøen i Sandvika. Foto: Produsent
MYE BÅT: Delphia 1350 Escape har nylig seilet inn i norske farvann og vises allerede torsdag på Båter i Sjøen i Sandvika. Foto: Produsent
Delphia 1350 Escape er Europas billigste motorbåt i sin størrelse, og kommer nå for første gang til norske farvann.

VG følger

Første stopp for den polske båtnyheten er på messen «Båter i sjøen» i Sandvika, som starter torsdag i denne uka.

Å kalle Delphias nye 45-fots motorbåt for et slagskip vil være å ta litt for hardt i. Men du skal reise langt før du finner en båt i denne størrelsen som er billigere og bedre.

Den kan til og med bli en trendsetter når morgendagens båtkunder setter sjøbein. Båten er oppsiktsvekkende og et helt nytt konsept.

Mange vil riste på hodet av både form og løsninger, men smak er noe vi ikke tester eller ønsker å ta stilling til.

Dette er en båt som kan fungere godt som morgendagens markedstilpassede motorbåter. Her prioriteres bokomfort og miljøegenskaper i åtte knops tøffefart, fremfor høyhastighetssertifikat og edle tresorter.

Se film av Delphia 1350 Escape 

1,5 millioner er billig

For 1,5 millioner kroner får du en komplett båt med baug og akterpropell, kartplotter, 85 hk motor fra verdens største industrimotorfabrikant, Kubota/Nanni.

Det er to bad, tre doble sovelugarer, bysse og salong både oppe og nede, rikelig med stuverom, og et fordekk som satte oss på tanken om at dette var et slagskip.

Akterdekket er det eneste som fremstår litt trangt. Her er det ingen mulighet til å dekke et bord, men til gjengjeld kan du åpne skyvedørene ut mot akterdekket, slik at du får en mer åpen følelse når du velger å servere familien oppe i styrehussalongen.

Båten leveres også i en åpen versjon hvor det ikke er dører ut mot akterdekket.

Båten kommer i fire innredningsvarianter.

Alt fra fire lugarer med ett eller to bad, til versjonen vi har testet, som har tre dobbeltlugarer og to bad. Prisforskjellene er her minimale.

Løsninger fra seilbåter

GOD PLASS: Innvendig har Delphia 1350 Escape plass som en seilbåt. Kanskje ikke så rart, siden Delphia er mest kjent for seilbåter. Foto: Frode Pedersen (Båtliv)
GOD PLASS: Innvendig har Delphia 1350 Escape plass som en seilbåt. Kanskje ikke så rart, siden Delphia er mest kjent for seilbåter. Foto: Frode Pedersen (Båtliv)


De fleste innredningsideer og ellers mange løsninger er hentet fra moderfabrikkens seilbåter. Polske Delphia er nemlig først og fremst kjent for sine mange seilbåtmodeller.

Ifølge redaksjonssjef Axel Nissen-Lie i Seilas er Delphia det verftet i Europa som leverer best kvalitet for minst mulig penger. Han har i mange år sittet i juryen som kårer årets seilbåter i Europa, og har lang erfaring med testbåter fra Delphia-verftet.

Se film, bildespesial og spesifikasjoner. Artikkelen er levert av Båtliv. 

Les også: Superrask megayacht designet av nordmann
Les også: 30 000 hester og 6000 nautiske i rekkevidde
Les også: Norske Goldfish sprenger nye grenser med 15 meter stor båt
Les også: Ny verdenrekord i fritt fall med båt

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer