Hovedinnhold

Første norskbygde hybridbåt

NORSK HYBRID: Skager 660 viser båten i Lillestrøm allerede fredag. Foto: Skager.
NORSK HYBRID: Skager 660 viser båten i Lillestrøm allerede fredag. Foto: Skager.
Her er den første norskbygde hybridbåten, en tradisjonell snekke!

Denne saken handler om:

Produsenten Skager slutter ikke å overraske. Miljøvennlig og lydløs ferdsel i havner og fjorder, kombinert med god motorkraft på åpent hav, er Skagers nye hybridsatsing.

Båten har en pålitelig og driftsikker Yanmar-diesel som tar seg av den røffe bruken. Når man virkelig vil utelukke motorstøyen, se seg om og nyte øyeblikket, er det bare å slå over på en fysisk liten, men kraftig og lydløs elektromotor.

LES OGSÅ:El-båten som damene faller for

Fungerer i praksis

Båten ble satt på vannet og prøvekjørt i går. Alt fungerte som det skulle, sier Arve Solli i Skager Boats. Nå er den på vei mot båtmessen «Sjøen for alle» på Lillestrøm og premierevisning fredag.

På større båter, og skjærgårdsjeeper som er skapt for å gå fort, lyder en hybridløsning kanskje ikke som noen god idé. Men på en tradisjonell snekke som Skager 660, med linjer som gjør at den glir lett i vannet, er det absolutt passende.

LES OGSÅ:Hybridbåt du kan bo i

Med en behaglig hastighet på 5-6 knop er det mulig å «tøffe» lydløst i hele 6 timer. Med elmotor er toppfart på omkring 7 knop, med dieselmotor 13 knop. Man kan begrense utslipp og støy i havner og fjorder, og heller vri om tenningsnøkkelen når det blir nødvendig.

Fordelene

JA TAKK BEGGE DELER: Hybrid! Foto: Skager.
JA TAKK BEGGE DELER: Hybrid! Foto: Skager.


Fordelen med hybrid fremfor ren elektrodrift er at man ikke er avhengig av ladestasjoner på enhver holme. Utryggheten som oppstår ved hele tiden å måtte forsikre seg om at det er en lademulighet i nærheten, er ikke et tema her.

Batteriene lader ved kjøring på dieselmotoren, og systemet er så enkelt konstruert at konseptet med hybridbåt faktisk fungerer i praksis. Systemet kan selvfølgelig også lades på landstrøm og brukes som i en ren elbåt.

LES OGSÅ:Vi prøvekjører Polarsnekke med el-motor

Selve elmotoren er montert på akselen med en liten girkasse. Den er plassert rett bak dieselmotoren slik at det blir enkel tilkomst fra samme motorkasse. Batteriene er plassert der ballast ellers ville vært, og er lett tilgjengelige fra luker i stuerom.

Elmotoren har en høy plassering, og står derfor fuktsikkert.

Artikkelen er levert av Båtliv. Se flere bilder og spesifikasjoner.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor