Hovedinnhold

Dette gjør båtfolket flaue på sjøen

FLAUT: Mange synes det er pinlig å kjøre på grunn. Foto: Ørjan Krogh Hansen
FLAUT: Mange synes det er pinlig å kjøre på grunn. Foto: Ørjan Krogh Hansen
Å gå på grunn ligger høyere på flausetoppen enn å bli tatt med promille.

VG følger

Det viser en fersk undersøkelse, foretatt av MMI.

Undersøkelsen er foretatt i sommer for alkovettorganisasjonen «Av og Til og Klar for Sjøen» som representerer både offentlige og private organisasjoner.

Spørsmålet som ble stilt over tusen personer var:
«Hvilke av disse situasjonene synes du vil være pinlig eller flaut å oppleve på sjøen?»

1. Gå på grunn.
Score: 77 prosent.

-Dette skjer de aller fleste båtfolk en eller flere ganger i karrieren. Flaut der og da, men egentlig tror jeg dette skjer oftere enn mange vil innrømme. Vår egen store Båtliv-undersøkelse fra 2010 viste at over 60 prosent av båtfolket som var spurt ikke hadde interesse eller tilstrekkelig kunnskap om navigasjon og moderne navigasjonshjelpemidler. Bruk kart så unngår du flausene, sier sjefredaktør Ole Henrik Nissen-Lie i Norsk Maritimt Forlag.

Sjøpolitiet opplever ofte at folk er ganske hjelpeløse selv om de har både kartplotter og VHF radio om bord.

- Mange har mye flott utstyr i båten, og er gjerne veldig stolt av det, men få kan å bruke det, sier den erfarne politibetjenten Eva Brekke i Havnepolitiet i Oslo.

2. Kjøre på eller dulte bort i andre båter på vei inn eller ut av havner.
Score: 76 prosent.

-Også dette er vanlig. Straks mange båter må ligge utenpå hverandre i en uthavn eller i en gjestehavn er det alltid litt dytting og knuffing. Her gjelder det bare å være godt forberedt og vise de andre at du tar hensyn ved å ha båtshake klar, og fendere nok ute, sier Nissen-Lie.

3. Bli tatt med for høy promille.
Score: 75 prosent.

KAN BLI FLAUT: Blir du stoppet i båt med høy promille er du ikke alene om å synes at det er flaut. Bildet er et illustrasjonsfoto, og har ikke noe med promilleføring å gjøre. Foto: Axel Nissen Lie / Seilas
KAN BLI FLAUT: Blir du stoppet i båt med høy promille er du ikke alene om å synes at det er flaut. Bildet er et illustrasjonsfoto, og har ikke noe med promilleføring å gjøre. Foto: Axel Nissen Lie / Seilas

- Dette er også i tråd med en generell holdningsendring til alkoholbruk på sjøen. Tidligere undersøkelser har viost at alkoholforbruket blant båtfolket er på tur ned, men at vi fortsatt har noen fylker som skiller seg klart ut, sier Nissen-Lie.

- Det burde være like utenkelig å føre båt med promille, som å fyllekjøre med bil. Risikoen for skape farlige situasjoner for seg selv og andre er i begge tilfellene uakseptabel høy, sier daglig leder i Av-og-til Kari Randen.

Hun får støtte fra politiinspektør Eva Brekke i Havnepolitiet i Oslo.

-Mange prøver å lure alkometeret vårt. Lureblåser, trekker pusten midt i målingen, tygger tyggegummi eller styrtdrikker vann. Tar vi noen blir de som regel ganske flaue. Ikke minst overfor resten av de om bord. Vi må jo ta vedkommende inn til blodprøve, og det skaper som regel en del oppstyr både for den det gjelder og resten av mannskapet, sier Eva Brekke.

4. Falle over bord.
Score: 57 prosent.

-Dette kan være veldig farlig. Ha alltid på deg redningsvest. Da blir man sett lettere, og man flyter til man blir plukket opp, sier Nissen-Lie.

-Et vestpåbud må komme. Det hjelper ikke at vestene ligger i forpiggen eller under en benk hvis det begynner å brenne. Da handler ofte alt om å kaste seg på sjøen så raskt som mulig, sier Eva Brekke.

Mest alkohol i Telemark

I en undersøkelse i 19 fylker fjor svarte 13,3 prosent de spurte at sist gang de førte båt haddee de drukket mer enn en enhet alkohol.

Vest- og Aust-Agder med henholdsvis 8 og 6,6 var fylkene der båtførere oppga å drikke mest sist gang de førte båt.

Oslo lå langt ned på listen med 1,9, og tre fylker oppga null.

Diskuter båt-tabbene i kommentarfeltet nederst i artikkelen.

Artikkelen er levert av Båtliv.

Les også:Vi har prøvekjørt OL-båten
Les også:30 000 hester og 6000 nautiske i rekkevidde
Les også:Jeanneau utfordrer Bavaria med ny flybridgebåt
Les også:Italiensk RIB luksus til Norge

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer