Hovedinnhold

Dette er kun forbudt i Norge

...men Raymond kjører på for anmeldelse

LAGER BØLGER: Raymond Mørk-Olsen hevder vannscootere er støysvake, og imøtegår påstanden om at de er miljøskadelige. Eksosen slippes ut under vann og gir lite lyd. Foto: ALF ØYSTEIN STØTVIG, VG
LAGER BØLGER: Raymond Mørk-Olsen hevder vannscootere er støysvake, og imøtegår påstanden om at de er miljøskadelige. Eksosen slippes ut under vann og gir lite lyd. Foto: ALF ØYSTEIN STØTVIG, VG
SANDEFJORD (VG) Nå skal brukerne av vannscooter bøtelegges så det svir. Men Raymond Mørk-Olsen ønsker å bli anmeldt for å kunne kjøre saken til topps i systemet.

VG følger

Det norske forbudet mot vannscootere er enestående i Europa. Importør og forhandler av vannscootere, Carl Jacob Johansen mener det norske forbudet bare vil gjøre internasjonale myndigheter mer oppmerksomme på de særnorske reglene.

En aktiv bruker, Raymond Mørk-Olsen fra Sandefjord er blant dem som vil nekte forelegg for å kunne ta en anmeldelse til topps i systemet.

Sviende bøter

- Forrige gang bruk av vannscooter ble anmeldt endte det i et «forlik» med Riksadvokaten hvor han stilte reaksjoner mot vannscootere i bero. Med en ny forskrift fra Miljøverndepartementet som forbyr disse lovlige fartøyene, må vi bare provosere frem en anmeldelse vi kan kjøre gjennom hele rettsapparatet, sier Johansen.

I Riksadvokatens håndhevingsdirektiv fra sist fredag heter det blant annet at «bøtene som ilegges skal være følbare», på godt norsk at de skal svi for den som bøtelegges.

- Lovlig produkt

Miljøverndepartementet, som gjennom en ny forskrift fra 1. juli i år opprettholdt forbudet fra 2001, har ikke svart på VGs henvendelse om saken.

Kongelig norsk båtforbunds generalsekretær, Reidar Kjelsrud mener den nye forskriften ikke holder vann.

- En vannscooter er en båt, et lovlig produkt, mange av dem er bygget i EU. Og EU vil ikke akseptere at Norge forbyr et lovlig produkt som er CE-merket og godkjent i EU, sier han.

Atferd

- Man kan mislike bruken av vannscootere, men da er det brukeren, den som sitter oppå, som bør endre atferd. Produktet i seg selv er det ikke noe i veien med, sier Kjelsrud.

I en leder i Båtmagasinets siste nummer henvender han seg til myndighetene når han skriver:

- Stopp dette tullet og ressursbruken på denne saken.

Klagesak

Det ligger en klagesak i EFTA hvor den særnorske regelen om forbud, skal behandles.

- Vi har ventet på den norske forskriften, som vi nå har til vurdering, og kommer til å ta et standpunkt i saken innen kort tid, skriver presse og informasjonsmedarbeider Trygve Mellvang-Berg i EFTAs overvåkningsorgan ESA i en e-post til VG.

PS! Samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) i Oslo tok i fjor til orde for å åpne hele Oslofjorden for fri ferdsel med vannscooter.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer