Hovedinnhold

Dette er en campingcruiser

LITEN LUKSUSHYTTE: Det du trenger, og litt til er det plass til i hytta på ti kvadratmeter. Foto: Frode Pedersen (Båtliv)
LITEN LUKSUSHYTTE: Det du trenger, og litt til er det plass til i hytta på ti kvadratmeter. Foto: Frode Pedersen (Båtliv)
DÜSSELDORF (Båtliv) Den har gasspeis, kjøkken, stort bad, dobbelseng og fem kvadratmeter terrasse, og kan ta seg frem både til lands og til vanns.

VG følger

Den ser ikke ut som en båt, men Baby Swan er så definitivt kapabel til å ta seg frem både til lands og til vanns.

Baby Swan, som står utstilt på Europas største båtmesse i Düsseldorf, er en ti kvadratmeter stor luksushytte på sjøen.

Med en fem hestekrefters motor på hekken, kan du tøffe rundt i kystnære områder med hytta. Ankre opp hvor det passer. Fyre opp gasspeisen, slenge over en entrecote eller koke opp en skikkelig selvfanget blåskjellgryte.

Det hele kan nytes på en fem kvadratmeter stor treterrasse.

Tyskerne har fått sansen for livet med tærne i tangen, og nå vil de gjerne ha norske kunder til sitt ganske spesielle båtprosjekt.

Ønsker du heller å bruke farkosten som campingvogn, kan du kjøpe en tilhenger å trekke den etter bilen. Bredden er 2,50 meter, og den er derfor godkjent på alle norske og europeiske veier.

Artikkelen fortsetter.

CAMPINGLIV: En liten hytte på ti kvadratmeter med en påhenger på ti hestekrefter - beregnet for rolige farvann - er en av nyhetene som møter de besøkende på Boot Düsseldorf Foto: Frode Pedersen
CAMPINGLIV: En liten hytte på ti kvadratmeter med en påhenger på ti hestekrefter - beregnet for rolige farvann - er en av nyhetene som møter de besøkende på Boot Düsseldorf Foto: Frode Pedersen


Tre størrelser

Båten leveres foreløpig i tre utgaver. Lille Baby Swan er på 7,5 meter, så kommer storesøsknene på henholdsvis 12 og 15 meter.

Men som produsenten sier. Vi bygger den så stor du ønsker.

Se bilder av campingcruiseren 

Den kan også gjøres bredere eller smalere enn standardmålene. På de to største modellene har du også takterrasse til rådighet.

Hele konseptet bygger egentlig på en badebrygge, eller plattform om du vil. Så bygger man mer eller mindre det huset man vil ha på toppen av denne plattformen.

Selve «hytta» bygges i en sandwich-konstruksjon lik den du finner i campingvogner, så produsenten garanterer deg god og varm båt selv om høst og vårkveldene blir kjølige.

Prisen kan nok ikke sammenlignes med en campingvogn på land, men for 39.000 euro (300.000 kroner), får du alt utenom selve sovesofaen og bordet. Det må du velge selv.

Spesielle båter

LUKSUS: Peis, flatskjerm og et stereoanlegg, lite tyder på at denne båten er en av de billigere på messen. Foto: Frode Pedersen (Båtliv)
LUKSUS: Peis, flatskjerm og et stereoanlegg, lite tyder på at denne båten er en av de billigere på messen. Foto: Frode Pedersen (Båtliv)

Vi har vært ombord i den merkelige farkosten, som faktisk gir utrykket campingcruiser en viss mening, under årets messe Boot i Düsseldorf.

Et trekk ved messen er at flere litt rare båter fyller utstillingshallene.

Vi skal ikke si at de er dominerende, til det er båtfolk alt for konservative, men vi ser at begrepet båt kan ha forskjellig betydning for hvor du befinner deg i Europa og verden.

Finanskrisen er også med på å mane frem nye ideer til hvordan mennesker skal kunne utnytte båtdrømmen til fulle uten nødvendigvis å investere i dyre motorpakker.

Og nettop motorpakken er er ikke av de største på denne lille «luksushytta».

Du kan selvfølgelig velge litt større motor, men fem hestekrefter er standard, og den kan styres fra fordekket som en vanlig båt med ratt og gass i en liten konsoll.

Se flere bilder. Artikkelen er levert av Båtliv. 

Les også: Råtøff Ranger fra Paragon
Les også: Rimelig fransk solbåt
Les også: Goldfish vant igjen i «European Powerboat of the Year»
Les også: 40 fot og like grønn Greenline

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Har du en mening om denne saken? Vi løfter ofte opp de beste kommentarene! Du må bruke ditt egentlige navn, vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansv. for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer