Hovedinnhold

Denne båten fyller tanken mens du kjører

MED BALLASTTANK: Franske Smartboat fyller ballasttanken på 300 liter etter kjøreforhold. Foto: Jørn Finsrud (Båtliv)
MED BALLASTTANK: Franske Smartboat fyller ballasttanken på 300 liter etter kjøreforhold. Foto: Jørn Finsrud (Båtliv)
Franske Smartboat prøver seg med utradisjonelle løsninger for en motorbåt.

VG følger

Produsenten lykkes i stor grad med ballasttank som fylles og tømmes etter forholdene mens du kjører.

Smartboat er designet for behagelig fart på mellom 6 og 20 knop, gjerne i sterkt trafikkerte vann. Med 11 personer om bord har ikke båten mer enn CE-kategori D, som tilsvarer båter i beskyttet farvann og maks 0,3 bølgemeter.

Med 9 eller færre personer har båten CE-kategori C, og kan da kjøres i bølger til og med to meter.

Les alt om CE-merking av båt

Smart

Båten er utviklet av en seilbåtdesigner, og skroget er også deretter, med v-bunnskonsentrasjon.

Her kommer noe av det som gjør denne båten spennende, og det er ganske smart: I stedet for trimflaps har båten en ballasttank ved baugen.

Tanken er på hele 300 liter, og kan dermed påvirke båtens kjøreegenskaper betydelig. Båten har et spesielt skrog. Den er dyp i baugen, og så flater den ut bakover. I tillegg har den to finner som går langs på hver side og gir god stabilitet.

Fyller tanken under fart

ÅPEN: Smartboat er ikke en båt du setter ut i grov sjø med, og den er ikke sertifisert for mer enn CE-kategori D. Foto: Jørn Finsrud (Båtliv)
ÅPEN: Smartboat er ikke en båt du setter ut i grov sjø med, og den er ikke sertifisert for mer enn CE-kategori D. Foto: Jørn Finsrud (Båtliv)

Vi har prøvekjørt båten i Oslofjorden, med en Yamaha med 150 hestekrefter på hekken.

Vår prøvetur starter med tom ballasttank, og båten oppfører seg ganske normalt. Skroget har ingen planingsterskel. Ved å trykke inn en bryter på panelet starter ballasttanken å fylle seg opp.

Et instrument viser hvor full ballasttanken er. Her må du ha noe tålmodighet og planlegge turen noe mer enn å tømme, fylle, tømme og fylle etter behov, med korte intervaller.

Det tar nemlig litt tid å fylle tanken med sjøvann. Du rekker fint å drikke en stor kopp kaffe eller å kjøre et par nautiske mil.

Når tanken endelig er full, endres båtens kjøreegenskaper, med en 300 kilo tyngre baug. Båten er bokstavlig talt tyngre å kjøre. Når vi kjører inn i motsjø, legger baugen seg ned med bølgene og skjærer igjennom. Dette skyldes også mye den dype baugen.

I motsjø opplever vi en skikkelig sprut over dekk, men det er ingen slag eller støt. Hekken bak er åpen, og det gir rask lensing etter sjøsprøyten.

23 knops marsjfart

Smartboat er ikke en båt man bare raser av gårde med som en planende båt.

Her må man la baugen gjøre en del av jobben og la den være i vannet hele tiden, og dermed avpasse farten. Våre fartsmålinger viser 35 knop med 6000 omdreininger, med et forbruk på 60 liter i timen.

Vi legger oss på mellom 4000 og 4500 omdreininger er forbruket mellom 19 og 25 liter i timen, og farten mellom 19 og 23 knop.

Dette er behagelig marsjaft med pent forbruk. Legger vi oss på 2500 omdreininger, som blir veldig behagelig, ligger vi i 10 knop og bruker 9,2 liter i timen.

Prisen for båten, før du setter på motor, er 330.000 kroner

Se flere bilder, film og spesifkasjoner av båten. Artikkelen er levert av Båtliv.

Les også: Saga 320 for soltilbedere
Les også: Tøft og åpent fra italienske Absolute
Les også: Se sjøsettingen av Osebergskipet
Les også: Denne båten går 20 knop med solceller

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Øyvind Solstad

Hva synes du? Diskuter saken i kommentarfeltet! Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Vær saklig, respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Vi løfter ofte gode kommentarer øverst i diskusjonen! Trakassering og hat = utestengelse.
Vennlig hilsen Øyvind Solstad, ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG.
Les mer om vår moderering

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Vis kommentarer