Hovedinnhold

Bygg din egen daycruiser

100 PROSENT NORSK: Aquamarine 730 Sport. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv
100 PROSENT NORSK: Aquamarine 730 Sport. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv
Bor det en liten båtbygger i deg? Aquamarine 730 Sport byr på et selvbyggerprosjekt med norske deler.

Denne saken handler om:

På messen «Sjøen for alle» kom Båtliv over en selvbygger-daycruiser. Båten med alle delene kan til og med kalles helnorsk.

LES OGSÅ:Tre billige småbåter fra Fische Marine

Aquamarine 730 Sport skiller seg ikke ut i mengden, den gjemmer seg heller bort i skyggen av Bavarias nye 46-foter på Sjøen for Alle. Den 24 fot lange båten kan du bygge opp selv, tilpasset lommebok og eget tempo. Du kan gjerne starte forsiktig, for så å oppgradere når det passer deg.

Prisen for byggesettet er 130.000 kroner, og da er glassfiberarbeidet gjort. Men tilleggslisten er lang. Du må ha motor, og billigste motoralternativ er en Mercruiser 4.3L MPI med 190 hestekrefer til 125.000 kroner.

Mange arbeidsuker

- Hvor mange byggetimer må man regne med til et slikt byggeprosjekt?

- Rundt 150 timer i kun montering må man regne med, sier Rune Johansen i Fritidsverden til Båtliv.

Blant monteringsjobben som venter er vindskjerm, pullpit, ventiler og hengsler til alle luker.

TRINN FOR TRINN: Skal du virkelig være forsiktig kan du blant annet vente med putene. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv
TRINN FOR TRINN: Skal du virkelig være forsiktig kan du blant annet vente med putene. Foto: Jørn Finsrud/Båtliv


- Det mest krevende er faktisk skyveluka, som verken skal sitte for hardt eller for løst, sier Johansen.

Fritidsverden har selv gjort ferdig båten som står på messen. De tilbyr også full montering for dem som kun ønsker båten og ikke jobben. Prisen for en ferdig båt er 293.600 kroner, om du velger den aller billigste løsningen. Fordelen da er at etter hvert som man får råd kan man ettermontere og oppgradere båten. Litt dyrere riktignok, da kjøp av hele pakken gir rabatt, men det gir muligheter til å få en start på vannet.

LES OGSÅ:Billigbåten Dolmøy i to nye utgaver

- De fleste som har henvendt seg til oss så langt har ønsket ferdig båt, sier Johansen. Han har tro på at flere etter hvert vil oppdage selvbyggermuligheten.

Med 220 hestekrefter klarer båten 46 knop. Med 120 hestekrefters diesel har den målt 34 knop.

LES OGSÅ:Pelskledd fiskebåt

- Og den går fint i vannet, smiler Johansen, og legger til at den har vært mange turer opp og ned av vannet for å få modifisert steglister, noe som har bedret kjøreegenskapene for skrogene som produseres videre. Produsenten tilbyr også vakumstøping med et tillegg på 15.000 kroner, om kiloene og farten er viktig. Vakumstøp reduserer vekten med cirka 200 kilo.

Helnorsk

Navnet Aquamarine er ikke så veldig norsk, men det aller meste av byggesettet lages i Norge:
- Skroget støpes på Tromøya i Arendal.
- Sete og putesett lages av Svennevik og Ødegård.
- Vindskjermen lages av Ertec i Tvedestrand.
- Instrumentpanel lages av Belko i Grimstad.
- Skapdørene lages av Skilsø.
- Kalesje lages Sagen i Kristiansand.
- Bensintank lages av Tomic i Arendal.

Se flere bilder av byggeprosjektet hos Båtliv (www.batliv.com)

GOD PÅ SJØEN: Med største motoralternativ nærmer den seg 50-knopsgrensen. Foto: Produsent
GOD PÅ SJØEN: Med største motoralternativ nærmer den seg 50-knopsgrensen. Foto: Produsent

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Bil, båt og motor

Se neste 5 fra Bil, båt og motor