Så mye sparte vi miljøet ved å innrede brukt

Kan man få et fint hjem med få midler og kun ved hjelp av markedsplassen Finn.no? – Det er ikke noe problem, sier interiørarkitekt Trond Ramsøskar.

Interiørarkitekten tok utfordringen om å innrede en helt tom leilighet med brukte møbler, interiør og pyntegjenstander – innenfor et budsjett på 10.000 norske kroner og et tidsrom på knappe to uker.

Med dette ene prosjektet ble miljøet potensielt spart for to tonn klimagasser. En mengde CO2 tilsvarende utslippet fra fire flyreiser tur-retur Oslo-New York, eller 9000 kilometer i en Volvo V70, ifølge Schibsteds samfunnsansvarskonsulent.

Velg brukt og spar miljøet

Siden 1995 har mengden avfall i Norge økt med mer enn 60 prosent, og med økonomisk vekst og høyere forbruk fortsetter avfallsmengdene å vokse, ifølge Miljødirektoratet.

I Europa produseres det i dag 16 tonn materialer per person hvert år, hvor 37 prosent av materialene blir til søppel. Selv om håndteringen av avfall har blitt langt bedre de seneste årene, er det en utfordring at forbruket vårt stadig øker.

Et grep hver enkelt av oss kan gjøre er å velge brukt fremfor nytt – noe millioner av mennesker gjør gjennom markedsplasser som Finn.no hver eneste dag.

Hver «second hand»-handel viser en omsorg for vår felles fremtid, mener Schibsted – og det er dette de kaller the Second Hand Effect.

FAKTA
SECOND HAND EFFECT


I 2016 ble så mye som 16,3 millioner tonn med CO2 potensielt spart ved at folk valgte å kjøpe og selge brukte møbler, gjenstander, klær og liknende gjennom åtte av Schibsteds markedsplasser.

Det tilsvarer mengden miljøgasser som brukes i produksjonen av 66 millioner nye sofaer, eller det årlige utslippet til 1,4 millioner nordmenn.

Les mer om Schibsted Second Hand Effect her

Morsommere enn å bare handle nytt

Sammen med interiørarkitekten trålet vi Finn.no for bruktkupp, kontaktet flerfoldige privatselgere og forhandlet oss frem til priser og hentetidspunkter som alle parter var tilfreds med.

– For meg er markedsplasser som Finn.no både auksjonshus, loppemarked og avfallscontainer – du kan altså finne alt mulig her. Setter du av nok tid, er det slett ikke noe problem å innrede et hjem med brukte møbler, sier Trond Ramsøskar, som er eier og daglig leder i interiørarkitektfirmaet Ramsøskar.

Ifølge interiørarkitekten er det enkelt å «fylle opp» en bolig med møbler og interiør – enten det er nye eller brukte gjenstander. Utfordringen er å skape et hjem. Et funksjonelt, stilfullt og personlig hjem der man trives med å bo.

Trond Ramsøskar  i interiørarkitektfirmaet Ramsøskar mener det er morsommere å finne brukte skatter, enn å bare kjøpe nytt.

Trond Ramsøskar i interiørarkitektfirmaet Ramsøskar mener det er morsommere å finne brukte skatter, enn å bare kjøpe nytt.

– Det å innrede brukt krever en viss sans for detaljer, øye for kvalitet og evne til å skape en helhetlig stil. Kanskje i enda større grad enn om man innreder nytt. Men gleden i å lese bruktannonser, hente møblene og til slutt finne plass til dem i din egen stue er jo så mye morsommere enn bare å handle nytt.

Med 10.000 kroner skulle den tomme leiligheten til Vegard Dokken bli en trivelig hjem. Slik så det ut da håndverkerne var ferdige med å pusse opp leiligheten hans.

Solgte alle møblene for å starte på nytt

Vegard Dokken (30) solgte absolutt alle de gamle møblene sine da han kjøpte seg leilighet på Majorstua i Oslo. Ny leilighet og nye møbler – det var planen til 30-åringen, som til daglig jobber som rådgiver og partner i et IT-selskap like utenfor hovedstaden.

Da vi kom i kontakt med ham var Vegard i full sving med oppussing og han skulle snart reise avsted på ferie. Neste steg var å «fylle opp» leiligheten, men han hadde få konkrete tanker om hvordan han ville at leiligheten skulle se ut.

Vegard Dokken (30) overlot alt ansvar til teamet som skulle innrede leiligheten hans.

Vegard Dokken (30) overlot alt ansvar til teamet som skulle innrede leiligheten hans.

– Denne kroken tenkte jeg at kanskje kunne bli en liten kontorplass, og der borte er uttaket til TV-en, forklarer Vegard mens han viser oss rundt i den uinnredede leiligheten, som på dette tidspunktet ser ut som en byggeplass.

Han overlater nøklene til oss og forsikrer oss om at leiligheten er innflytningsklar om en ukes tid. Da skal håndverkerne være ferdige.

– Jeg stoler på at dere kan dette her, så dere får gjøre akkurat som dere vil, sier han før han forlater leiligheten.

Vegard er innforstått med at det stramme budsjettet og det faktum at hele leiligheten skal innredes med bruktfunn kan by på utfordringer.

Etter to uker skal endelig Vegard Dokken få se hvordan den tomme leiligheten hans har blitt totalforandret.

– Over all forventning!

Nesten to uker senere møter vi en spent mann i trappeoppgangen utenfor leiligheten. Han er usikker på hva som venter han på innsiden av døren.

I mellomtiden har vi brukt mange timer på å lete etter møbler og interiørdetaljer på Finn.no, vi har reist rundt til over 20 ulike privatselgere for å hente alle gjenstandene og vi har engasjert transport- og bærehjelp gjennom Finn.no-tjenesten «Småjobber» for å få alt på plass.

Interiørarkitekten valgte å innrede leiligheten med enkelte møbler i oppsiktsvekkende farger – slik som den signalgrønne skjenken.

Interiørarkitekten valgte å innrede leiligheten med enkelte møbler i oppsiktsvekkende farger – slik som den signalgrønne skjenken.

Med unntak av noen planter og en seng som Vegard allerede hadde bestilt, er leiligheten fylt opp med brukte møbler og interiørdetaljer. Alt som gjenstår er å se om dette er et hjem Vegard kan trives i.

Når han går inn i leiligheten er det første Vegard legger merke til den digre signalgrønne skjenken som står i stuen. Blikket hans går fra det ene møbelet til det andre, og stadig tilbake til den grønne skjenken.

- Dette er over all forventning! Jeg ville aldri klart dette på egen hånd, sier han.

Saken fortsetter etter bildegalleriet

Han er åpenbart overrasket – og heldigvis svært fornøyd.

- Nå forstår jeg hvor snever min horisont er med tanke på interiør. Jeg ville antakeligvis aldri kjøpt noe av dette selv, men helheten er utrolig bra, sier han før han peker på den grønne skjenken og legger til:

- Og jeg har faktisk allerede blitt vant til den der. Den er dritkul!

Vegard er er imponert over jobben som har blitt gjort, når Trond viser han rundt i leiligheten. 

Vegard er er imponert over jobben som har blitt gjort, når Trond viser han rundt i leiligheten. 

Trond viser Vegard rundt i leiligheten og forklarer hva interiørarkitektfirmaet har tenkt når de har valgt ut de ulike møblene og detaljene.

Han forteller om spisestuestolene som trolig var i bruk allerede på 50- eller 60-tallet, den gule designstolen som er et blikkfang i stuen og at Ikea-sofaen til 500 kroner nærmest ser eksklusiv ut i kombinasjon med resten av interiøret.

Se forskjellen i bildet under ved å dra ikonet frem og tilbake:

Fire gode grunner til å velge gjenbruk

Interiørarkitekten har skrevet en bok om innredning av bolig, og har viet et eget kapittel til temaet gjenbruk.

– Det som er overordnet når man kjøper og selger brukt er at man bidrar til en bærekraftig utvikling. I tillegg til miljøaspektet er det flere gode grunner til å velge gjenbruk, forklarer interiørarkitekten.

Ifølge interiøreksperten er det enklere å finne særegne møbler når man leter på markedsplasser som Finn. Om man ønsker å ha et personlig interiør må man ha gjenstander med sjel – og det er vanskelig å finne når man tråler kjedebutikkene.

Om man åpner øynene og ser etter interiør som man kan trekke om eller male, så kan man få noe som er helt unikt. Ser du disse mulighetene kan du gi møbler et helt nytt liv.

Ta en titt på når annonsene er lagt ut. Hvis det er en stund siden noe er blitt lagt ut for salg er det gode muligheter for å prute – eller få gjenstandene helt gratis, tipser Ramsøskar.

Interiør kan sammenlignes med styling av klær. En miks av nytt og gammelt, billig og dyrt hever inntrykket. Selv Ikea-møbler kan se eksklusive ut med det riktige tilbehøret.

VGs journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.

Dette er VG Partnerstudio:

I samarbeid med utvalgte annonsører utvikler VG Partnerstudio AS innhold av høy kvalitet, som publiseres på VGs plattformer.

Innholdet fra VG Partnerstudio merkes tydelig og med annonsørens logo, så leseren klart kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert sammen med en annonsør.

Aksjeselskapet VG Partnerstudio er et separat produksjonsselskap uten tilknytning til redaksjonen. Ingen i studioet jobber samtidig i redaksjonen i VG.

VGs samfunnsoppdrag og rolle som uavhengig redaksjonell gransker påvirkes derfor ikke av VG Partnerstudio.

Gard Steiro
Ans. redaktør og adm. direktør

Annonsørinnhold
VG Partnerstudio

Dette er et kommersielt samarbeid mellom VG Partnerstudio og Schibsted Media Group. Dette er innholdsmarkedsføring, og ikke journalistikk. VG Partnerstudio er en satsning underlagt VG som leverer innhold etter VGs kvalitetskrav og redaktøransvar, men innholdet er laget av innholdsprodusenter utenfor redaksjonen. VGs redaksjon har ingen rolle i dette samarbeidet. Derfor er VGs redaksjonelle produkt helt upåvirket av dette samarbeidet.