Ja, vi ELSKER
bilene våre!

Bård, Tommy, Ina og Ole Raymond - og rally-Petter Solberg bruker store deler av livet sitt på veien. For dem handler det om kjærlighet til bilen, og kjøreglede.

Av VG PARTNERSTUDIO

De er alle over gjennomsnittlig glad i «livet på veien». De jobber fra bilen, sover i den og har alle bilen som sin store lidenskap. Kjøreglede har snakket med fem nordmenn om deres forhold til bilen. Den mest kjente av dem - rallycrosskjøreren Petter Solberg - er ikke i tvil:

– Jeg elsker å kjøre bil. Når jeg skal ut på langtur, er jeg opptatt av at bilen i seg selv gir meg en god følelse. Jeg krever at bilen har gode kjøreegenskaper. Jeg hører på musikk, ser på naturen, og på trafikken. Det er moro å se hvordan andre er i trafikken, sier Petter Solberg.

Selv har han brukt uendelig mange timer bak rattet. Den profesjonelle rallycrosskjøreren tror den magiske følelsen handler om historien rundt bilen, og at enkelte får så sterkt bånd til bilen at man nærmest blir «hjernevasket».

– Mange har en sterk tilknytning til biler som kanskje har vært i familien i en årrekke, sier han.

Har du lest denne? Trafikkforsker: Derfor føler vi oss så frie på veien.

LEVEBRØD: Den kjente rallycrosskjøreren Petter Solberg elsker å kjøre bil, og har gjort lidenskapen til et levebrød. Foto: NTB SCANPIX

LEVEBRØD: Den kjente rallycrosskjøreren Petter Solberg elsker å kjøre bil, og har gjort lidenskapen til et levebrød. Foto: NTB SCANPIX

Han tror også at det handler om hvilket inntrykk man som bilfører ønsker å formidle til omverdenen.

– For mange har det mye med image å gjøre, og hvilket miljø man er i. En bil kan gi deg respekt, sier han, og legger til:

– Bilen du kjøper er en stor del av livet ditt. Du legger en del penger i det, og da får man en viss respekt for produktet.

Petter Solberg

Tommy Leiren (52) er distriktsansvarlig for Østlandsområdet i VVS-firmaet Purus. Med hovedkontor i Ski har han ansvar for et område fra Halden i sør til Otta i nord. Da blir det nærmere 40 000 km i bil i året.

– Å arbeide fra bilen er veldig ålreit! Tidligere satt jeg inne på salg, med kontortid fra åtte til fire. Nå er jeg ute og farter og treffer mye herlige mennesker. Og så er jeg heldig som dekker et område med både gode veier og flott natur. Oppover i Gudbrandsdalen er det helt fantastisk.

Med fire av fem dager i uken på veien blir bilen kontoret, og bilen like viktig som telefonen. Her snakker Tommy i timesvis med kunder. Er det stille på telefonen lar han radioen stå for pratingen. Når han nærmer seg destinasjonen slår han over på lokalradioen, så han har noen kjappe samtalestartere i ermet. Men mye kjøring kan bety lange dager.

KONTOR: Tommy er på veien fire av fem arbeidsdager, og da er bilen kontoret. Foto:SKJALG BØHMER VOLD \/  Mazda CX-5

KONTOR: Tommy er på veien fire av fem arbeidsdager, og da er bilen kontoret. Foto:
SKJALG BØHMER VOLD / Mazda CX-5

– Jeg er heldig som bor i Oslo og ikke trenger så mange overnattinger. Vi får jo noen faste hoteller opp gjennom årene, og der føler man seg nesten som del av personalet. Men jeg har alltid golfkøllene baki, så når jeg må bo på hotell svipper jeg innom nærmeste bane og slår noen hull. Da går tiden fort. Og det er jo fint å kunne kombinere jobb og hobby.

40 000 KM: Tommy Leiren (52) kjører 40.000 kilometer i året i forbindelse med jobb, og han stortrives på veien. Han har gjerne golfsettet liggende lett tilgjengelig i bilen. Foto: SKJALG BØHMER VOLD / Mazda CX-5

For to år siden gikk Tommy til innkjøp av en Mazda CX-5, og har aldri sett seg tilbake siden.

Har du sett denne videoen? Slik gikk det da Henrik (16) øvelseskjørte for første gang!

– Det er gode seter og du sitter høyt i en SUV. Det gir mer kjøreglede. Det blir jo noen ganger inn og ut av bilen i løpet av dagen. På sommeren hender det at vi reiser på bilferie nedover i Europa. To voksne foran og to baki. Masse plass og god komfort, selv med fullt av bagasje. Og det fine med bil er friheten. Du kan oppleve så mye nettopp fordi du kommer til steder du ellers ikke ville ha gjort.

– Jeg har allerede bestemt meg for at neste bil også blir en Mazda.

Se også: Her kan du lese flere saker fra Kjøreglede!

LIVET PÅ VEIN: Nordmenn elsker bilen sin. Vi har snakket med flere kjøreglade nordmenn som liker livet bak rattet. Illustrasjon: STEVE SCOTT / Mazda

– En sterk følelse av frihet

Tommy er en av fire som Kjøreglede har snakket med som har et spesielt forhold til bil. Men hvorfor har noen dette sterke båndet til biler, og det å kjøre bil?

Lisbeth H. Nygren fra Mazda Motor Norge tror det handler om flere ting, men mest av alt om opplevelsene og følelsene som frembringes og ikke minst frihetsfølelsen.

– En ting er at bilen dekker et praktisk behov i ens hverdag, men det handler om så mye mer enn å komme seg fra ett sted til et annet. Kvalitetstiden i bilen, de gode kjøreturene og opplevelsene som hører med og følelsen av frihet. Når man setter seg inn i bilen sin, kan man i prinsippet kjøre hvor langt man vil, hvor man vil, og gjøre hva som helst. Det gir en sterk følelse av frihet, sier hun.

Har du lest denne? Den beste musikken i bilen!

For 52 år gamle Bård Risan startet bilinteressen på 70-tallet. Som ung gutt fikk han følge med faren på veteranløp, hvor rusende motorlyd fra gamle klassikere tente en gnist det skulle bli vanskelig å slukke.

Hver sommer sto han i timevis og så på bilene som passerte huset i påvente av at han selv skulle bli gammel nok til å kjøre. Da han fylte 14 ble alle sparepengene brukt på bil. Siden da har Bård eid 150 biler.

– Jeg fikk lappen på dagen. Lykkefølelsen av å sitte bak rattet i egen bil var det lite som kunne måle seg med.

Bård Risan
BILELSKER: Bård la sin elsk på biler på 70-tallet, og er stadig på utkikk etter nye skup. Foto: PRIVAT 

BILELSKER: Bård la sin elsk på biler på 70-tallet, og er stadig på utkikk etter nye skup. Foto: PRIVAT 

Har du sett denne videoen? Slik gikk det da Henrik (16) øvelseskjørte for første gang!

Mens noen helst ikke setter seg bak et ratt, har andre et helt spesielt forhold til biler. For noen har også bil-interessen blitt arbeidsplassen. Det sistnevnte gjelder for Bård.

– De aller fleste har jo et forhold til en bil. Det kan være minner fra barndommen eller lysten på en opplevelse som fremkaller en følelse. For min del er jeg ikke knyttet til ett enkelt kjøretøy, men jeg brenner for å gi nytt liv til gamle biler som har identitet og sjel, sier Risan.

Se også: Her kan du lese flere saker fra Kjøreglede!

ELSKER BIL: Bård Risan tilbringer store deler av arbeidshverdagen sammen med gamle klassikere. Ukentlig reiser han rundt for å se på biler han kan kjøpe til utsalget sitt. Foto: PRIVAT

På Rud i Bærum finnes det en tidsmaskin. Side om side i en rustrød garasje står gamle helter på fire hjul med en ufortalt historie.

Skinnende krom, nymalt lakk og karakteristisk design tar deg tilbake til 70- og 80-tallets bilnostalgi på et øyeblikk. Rud Vintage Garage er Norges eneste veteranbilutsalg. Her finnes alt fra en småfrekk Corvette til en knalloransje Fiat med italienske aner og en lekker Mazda RX-7. Biler med sjel som får hjertet til å banke.

Risan, som eier veteranbilutslaget, er ikke helt som andre bilentusiaster. I 2013 lot han sin lidenskap bli en levevei. Det er en utømmelig kilde til kjøreglede hos bærumsmannen, som i dag blir omtalt som en legende i veteranbilmiljøet.

BILER MED SJEL: Rud Vintage Garage er Norges eneste veteranbilutsalg. Her selges biler som får hjertet til å banke, derblant denne Mazda MX-7. Foto: PRIVAT

BILER MED SJEL: Rud Vintage Garage er Norges eneste veteranbilutsalg. Her selges biler som får hjertet til å banke, derblant denne Mazda MX-7. Foto: PRIVAT

Bård tilbringer store deler av arbeidshverdagen på veien. Ukentlig reiser han rundt for å se biler han kan kjøpe til utsalget sitt. Underveis opplever han gjerne å bli introdusert for utrolige historier fra mennesker som har hatt et spesielt forhold til bilene sine.

Dedikert til sitt oppdrag redder han bilene fra en langsom død og gir dem et nytt lit i garasjen sin.

– Noen vil si at bilene får en oppgradering. Jeg liker å si at bilen gjenoppstår som seg selv. Det handler om å være tro mot håndverk og tradisjon, sier han.

Bård Risan
«Når jeg først kjører så kjører jeg langt, helst med fulle seter»
- Ina V. Ronæss

«KÅRE»: I den kremfargede campervanen, som Ina Vikøren Ronæss har døpt Kåre, reiser hun rundt i Norge for å finne det beste skiføret. Foto: PRIVAT

Jakten på pudderet

Ina Vikøren Ronæss (26) er alt annet enn en byjente. Hun liker seg best ute i naturen.

I den kremfargede campervanen «Kåre» kommer hun seg rundt i Norge for å finne de beste ski-løypene.

Fullastet med ski og turutstyr står «Kåre» stasjonert i Sogndal i påvente av neste tur. Bilen har for lengst blitt en byoriginal i den lille vestlandsperlen. I Sogndal er kjærligheten til fjell og friluft i hjertet av folkesjelen, noe som merkes når man ser antall skibokser som kommer rullende gjennom sentrum.

Det er et slags mekka for mennesker som lever for å dyrke naturen, og det er her Ina har funnet sin basecamp for ski og bilturer. For henne handler kjøreglede mye om å dra på et eventyr som blir til underveis.

– Det er lite som slår frihetsfølelsen av å legge ut på tur med gode venner der selve veien er målet. Som aktiv skikjører lever jeg en sesongbasert livsstil der snø og værforhold i stor grad legger føringer for hvor turen går. Det krever at du er spontan, men jeg elsker magien ved det uventede. Fjellet er på mange måter den umiddelbare bakgården.

Les også: Slik gjør du bilturen morsommere!

Tar aldri bilen til butikken

Det hele startet da hun var knappe fire år og fikk ski på beina for første gang. Nesten hver helg ble familieturer lagt til snøkledde fjell hvor følelsen av mestring og naturglede fikk spire frem. De lange strekkene, allsang og pølse på fergen.

Det var noe ved følelsen av å være på tur selv om baksetet var trangt og timene var mange. Da som nå handlet bilturen om å tilgjengeliggjøre store naturopplevelser og jakten på puddersnøen.

LAR TANKENE VADRE: Ina Vikøren Ronæss minnes hvordan hun også som liten elsket å dra på langtur. Foto: PRIVAT

LAR TANKENE VADRE: Ina Vikøren Ronæss minnes hvordan hun også som liten elsket å dra på langtur. Foto: PRIVAT

Som ambassadør for Miljødirektoratet og vintersportens interesseorganisasjon POW er Ina opptatt av miljøbevissthet og kjører sjelden alene.

– Jeg tar aldri bilen når jeg skal på butikken. Når jeg først kjører så kjører jeg langt, helst med full bil. Det er både mer miljøbesparende og ikke minst mer sosialt.

Måtte sove i bilen midt på E6

Selv om Ina er glad i spontanitet har hun erfart at veien er full av uforutsigbarheter.

– De sprøeste bilturene er de hvor du tror du skal fra a til b, men ender med å dra fra a til å. En gang måtte jeg sove over i bilen bak en bensinstasjon midt på E6 i 20 minus. Da jeg våknet hadde jeg verken linsevann eller tannkrem fordi alt hadde frosset. Heldigvis fikk jeg både varm kaffe og en bolle i hånden hos bensinstasjonspersonalet før jeg fortsatte videre, forteller hun.

«De sprøeste bilturene er de hvor du tror du skal fra A til B, men ender med å dra fra A til Å»
- Ina V. Ronæss

Med speilrefleksen i baksetet

Nyttige bilerfaringer er ikke fremmed for Ole Raymond Jenssen (27). Bilen er hans andre hjem. Som yrkessjåfør har han tilbakelagt mil etter mil på høyt sete langs norske veier. Det er ikke noe annet sted han heller ville vært.

Selv om arbeidshverdagen er lang kjeder han seg sjelden. Ole er nemlig ingen passiv tilskuer av veien. Med speilrefleks-kameraet i baksetet benytter han pausene mellom strekkene til å fotografere dyreliv og naturomgivelser som skaper vakre øyeblikk han gjør sitt beste for å fange.

ANDRE HJEM: For Ole Raymond Jenssen er bilen blitt hans andre hjem. Foto: : PRIVAT

ANDRE HJEM: For Ole Raymond Jenssen er bilen blitt hans andre hjem. Foto: : PRIVAT

– Jeg får sett mer enn de fleste på en vanlig arbeidshverdag. Ingen dag er heller helt lik. For meg er kjøreglede å ta seg tid til å nyte turen og opplevelsene som kommer med den. Under en overfart til Bergen knipset jeg en gang et bilde av en havørn som satt på isen nedover mot Voss. Den sto majestetisk å så på meg før den brettet ut vingespennet og fløy av gårde. Øyeblikk som dét gir meg noe, sier han.

– En frihet jeg ikke vil være foruten

Når man er over gjennomsnittet glad i bil, kjører man gjerne noen ekstra mil for opplevelsens skyld. På tur til Trondheim for noen år siden hadde Ole hatt ti timer bak rattet da han bestemte seg spontant for å fortsette til Bodø for å se Lofoten etter endt arbeidsdag. Han var sliten, men lykkelig da han kjørte over Saltstraumen bro.

– Bare å vite at man har muligheten til å komme seg rundt gir en frihet jeg ikke vil være foruten. Det er enda mange steder jeg har lyst til å se. Ved neste mulighet vil jeg kjøre over Haukeli mot Haugesund. Landskapet der er visst fantastisk.

Ole Raymond Jenssen

Ole er vant til å sitte alene, men trives også på kjøreturer med andre. Da han var liten dro han på bilferier med foreldrene i hele Norge. Han husker det som herlig enkelt og bekymringsløst. Når natten kom la de ned setene og sov bak i bilen til neste morgen.

De barndomsminnene vil han gjerne videreføre til neste generasjon. Som nybakt pappa har han og samboeren bestemt at sønnen skal få oppleve ferie i bil for første gang. Til sommeren går turen til Prekestolen.

– Å kunne dele min opplevelse av kjøreglede med sønnen og samboeren min er veldig fint, sier han.

VGs journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.

Dette er VG Partnerstudio

I samarbeid med utvalgte annonsører utvikler VG Partnerstudio AS innhold av høy kvalitet, som publiseres på VGs plattformer.

Innholdet fra VG Partnerstudio merkes tydelig og med annonsørens logo, så leseren klart kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert sammen med en annonsør.

Aksjeselskapet VG Partnerstudio er et separat produksjonsselskap uten tilknytning til redaksjonen. Ingen i studioet jobber samtidig i redaksjonen i VG.

VGs samfunnsoppdrag og rolle som uavhengig redaksjonell gransker påvirkes derfor ikke av VG Partnerstudio.

Torry Pedersen
Ans. redaktør og adm. Direktør

Annonsørinnhold ?
Hva er dette?

Dette er Kjøreglede

Kjøreglede publiserer annonsørinnhold for Mazda produsert av VG Partnerstudio. Partnerstudio har ingen tilknytning til VGs redaksjon, men innholdet er i likhet med ordinære annonser og alt journalistisk materiale publisert i VG underlagt VGs kvalitetskrav og redaktøransvar.