– Hvem gidder
å snuse nå?

Ifølge denne gjengen er det ingen som får lyst til å snuse når alle tobakkspakninger snart blir seende helt like ut.

– Hæ – skal alle pakkene se sånn ut? Da blir de jo skikkelig kjedelige! utbryter fjerdeklassingene fra Drammen. De fem barna har først studert emballasjen på dagens snus- og sigarettpakninger før de blir fortalt at alle tobakkspakninger snart blir seende helt like ut.

– Da er det bare de som ikke bryr seg i det hele tatt som kommer til å kjøpe røyk eller snus, mener Karsten (9).

– Ja, de som bare MÅ ha det uansett. Du skal være ganske crazy for å kjøpe de pakkene der, istemmer jentene.

– Den nye fargen er en skikkelig gledesdreper!

Ludvig (10)

Fra 1. juli trappes innsatsen mot røyk og snus ytterligere opp, og heretter får all tobakksemballasje «verdens styggeste farge».

– Mange av tiltakene vi har i Norge, har vært gjort for å beskytte barn og unge. Det er også dette hensynet som veier tungt når Norge nå har valgt å innføre standardisert innpakning på både røyk og snus. Norge er det første landet i verden som innfører standardiserte snusbokser, og det fjerde landet som innfører denne typen røykpakker, sier helsedirektør Bjørn Guldvog.

Sjekk hvordan barna reagerer når de får se den nye tobakksemballasjen:

Farger og design fenger

Når snusboksene blir lagt på bordet første gang, kaster barna seg over hver sin. Det er mye som fenger, og mange av boksene blir omtalt som «ganske kule». Den eneste som blir liggende igjen, er boksen med den nye, standardiserte emballasjen.

UKULT: Karsten og Ludvig mener den nye emballasjen er kjedelig og ser usunn ut.  Foto: VGPS 

UKULT: Karsten og Ludvig mener den nye emballasjen er kjedelig og ser usunn ut. Foto: VGPS 

Jentene beskriver den blå boksen med gullkant som «elegant» og «for de som er litt rike».

– Jeg likte den rosa aller best fordi det står mint på den. Hvis jeg ikke hadde lest bak på boksen, ville jeg gjettet at det var mintdrops i en fin eske.

Olea (10)

– Den rosa en fin, men den hvite ser aller sunnest ut. Det kunne nesten vært en kremboks. Og så liker jeg godt at den har kule bokstaver, sier Nora (9). Alt i alt konkluderer gjengen med at hvite bokser ser minst farlige ut, mens rosa er finest.

STANDARD KJEDELIG: Innen ett år skal alle snusbokser se ut som den i midten.  Pasteller og delikate ekser forsvinner. Foto: VGPS

STANDARD KJEDELIG: Innen ett år skal alle snusbokser se ut som den i midten.  Pasteller og delikate ekser forsvinner. Foto: VGPS

Sidsel Lie er rådgiver i design- og merkevarebyrået Grid og har lang erfaring i veilede kunder i valg av navn, visuelle virkemidler og pakningsdesign. Hun forteller at sansene våre skanner omgivelsene kontinuerlig, og vi påvirkes via sanseinntrykkene. Lie er ikke overrasket over at barna velger alle andre bokser enn de nye.

VELGER UBEVISST: Sidsel Lie er rådgiver i Grid design. Hun ser at barnas valg er helt i tråd med våre ubevisste reaksjoner på sanseinntrykk. 

VELGER UBEVISST: Sidsel Lie er rådgiver i Grid design. Hun ser at barnas valg er helt i tråd med våre ubevisste reaksjoner på sanseinntrykk. 

– Barnas reaksjon her bekrefter antagelig de samme reaksjonene de ville fått automatisk. Slik som at gull forbindes med noe eksklusivt og hvitt med noe rent og uskyldig. 95 prosent av valgene vi tar er ubevisste. Vi handler på autopilot, basert på sanseinntrykk. I dagligvarebutikken plukker vi varer fra hyllene omtrent like automatisk som vi går opp en trapp, pusser tenner eller knytter lisser. Vi tenker stort sett på noe annet enn det vi holder på med, sier Lie.

– Hva synes du om designet på de nye pakningene?

– Hvis hensikten er å hindre at flere unge begynner med snus eller røyk, er dette svært god pakningsdesign! Rett og slett fordi den ser grusom ut.

Sidsel Lie, rådgiver for merkevarer og design i Grid

JENTENES FAVORITTER: Pasteller, hvitt og blått slår godt an blant jentene som straks er ferdige med fjerdeklasse. Olea, Rebecca og Nora viser fram sine favoritter blant dagens pakninger. De nye, foran på bordet, er det ingen av dem som vil ha. Foto: VGPS

Ikke for morsomme folk

Når barna har studert snusboksene, blir de vist bilder av ukjente personer i forskjellige aldre. Hvilke bokser passer til hvem? Praten går livlig rundt bordet, og gjengen blir raskt enige i om de fleste. Men hvem skal få den nye, kjedelige boksen? To stemmer for den eldre mannen, de tre siste for den eldre damen.

– Hun så liksom litt crazy ut – hun har sikkert snuset så lenge at hun ikke bryr seg om hvordan esken ser ut, sier jentene.

– Dessuten så den gamle mannen ganske morsom og glad ut. Og morsomme folk bruker nok ikke den snusen.

Karsten (9)

– Her ser vi at barna kobler de pakningene de synes er kule med personene de synes ser kule ut. De har ikke et forhold til merkevarene og reagerer derfor bare på utseendet. Reaksjonene deres er helt «etter boka», sier Sidsel Lie i Grid.

– Lukter som gammel røyk

Vi tar lokket av en boks og lar de fem lukte på innholdet.
–Æsj, det lukter som gammel røyk!!!

Det ropes og hyles i kor. Jentene enda mer enn guttene. Ord som hundebæsj og kloakk hagler rundt bordet. At noen kan putte dette i munnen frivillig, synes fjerdeklassingene er helt utrolig. Det er nesten så de ikke tror sine egne neser.

– Det er en tommelfingerregel at ting skal se bra ut for å smake godt, og i dette tilfellet er det liten tvil om hva de nye boksene signaliserer. Med både røykeloven og slutt på synlig hylleplass i butikkene, har røykpakkene allerede tatt steget fra kafébordet og ned i veskene til folk. Slik det er i dag, har snus høyere eksponering enn sigaretter, så her blir det ekstra spennende å se på effekten av endret emballasje, mener merkevareeksperten.

Stygge lunger, søte dyr

Innføring av standardisert emballasje har hatt positiv effekt i Australia, og vil trolig ha det i Norge også. Det er derfor på tide å vise barna nye og gamle sigarettpakninger. Ti hender kaster seg frem etter lyseblå, røde og hvite esker, og særlig pakkene som har bilder av dyr virker attraktive. Den nye røykpakken med standardisert emballasje blir liggende urørt.

– Hvorfor liker dere ikke den nye pakningen?

– Fordi den har stygg farge som ser ut som gift. Og så er den kjedelig, det er liksom ikke noe spennende med den, blir vi forklart. Alle fem er skjønt enige om at de ikke liker bildet av lungene på forsiden av pakningen.

– Hvis du skal selge noe, bør du ikke bruke bilde av sånne lunger foran. Du bør gjemme det på baksiden.

Rebecca (10)

– At barn liker klare farger og dyr, er en kjent sak. Mange merkevarer bruker ikoniske dyr som symbol. I tobakksverdenen er Petterøes bulldog, Blue Master sin hest, Camel sin kamel og den piperøykende reven på Eventyrblanding kjente symboler. Man kunne kanskje tenke seg at tøffe karer synes navnet Eventyrblanding og en røykende rev var barnslig og ikke noe de vil forbindes med. Men sånn er det ikke. I regelen velger vi ikke ting basert på fakta og fordeler, vi velger historier og det de får oss til å føle. Sanseopplevelser aktiverer tanker og emosjoner, og skaper en sinnsstemning. Det skjer automatisk og er ikke noe vi kan velge bort, forklarer Sidsel Lie.

Foto: VGPS

Teit eller feigt?

Fjerdeklassingene fra Drammen kan ikke skjønne hvorfor noen begynner å røyke når det står «røyking dreper» på alle pakningene. At det er dumt å røyke, er det ingen som er uenige i. Men hvorvidt det er feigt, skaper debatt.

– Du er jo feig hvis du begynner fordi andre gjør det og ikke tør å si nei, mener Rebecca og Ludvig. Klassevenninnen er ikke umiddelbart enig.

ALLE LIKE: Slik blir alle røyk- og snuspakninger seende ut. 

ALLE LIKE: Slik blir alle røyk- og snuspakninger seende ut. 

– Når det står «røyking dreper» med store bokstaver, vil jeg egentlig si at du er mer dum enn feig.

Nora (9)

Målet med innføringen av de nye, standardiserte pakningene er å beskytte barn og unge mot de helseskadelige virkningene av røyk og snus.

– Nesten ingen unge begynner å røyke lenger, og det er fantastisk. Men vi er bekymret for økningen i snusbruk blant unge, og det tror vi at reklamefrie snusbokser kan bidra til å endre, sier helsedirektør Bjørn Guldvog.

– Vi kommer aldri til å begynne, for vi tør å ta våre egne valg! fastslår fjerdeklassingene selvsikkert.

Annonsørinnhold
Les mer om annonsørinnhold i VG

Dette er et kommersielt samarbeid mellom VG Partnerstudio og Helsedirektoratet. Dette er innholdsmarkedsføring, og ikke journalistikk. VG Partnerstudio er en satsning underlagt VG som leverer innhold etter VGs kvalitetskrav og redaktøransvar, men innholdet er laget av innholdsprodusenter utenfor redaksjonen. VGs redaksjon har ingen rolle i dette samarbeidet. Derfor er VGs redaksjonelle produkt helt upåvirket av dette samarbeidet.

VGs journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.

Dette er VG Partnerstudio

Bilde av Gard Steiro

I samarbeid med utvalgte annonsører utvikler VG Partnerstudio AS innhold av høy kvalitet, som publiseres på VGs plattformer.

Innholdet fra VG Partnerstudio merkes tydelig og med annonsørens logo, så leseren klart kan oppfatte at innholdet er betalt for og produsert sammen med en annonsør.

Aksjeselskapet VG Partnerstudio er et separat produksjonsselskap uten tilknytning til redaksjonen. Ingen i studioet jobber samtidig i redaksjonen i VG.

VGs samfunnsoppdrag og rolle som uavhengig redaksjonell gransker påvirkes derfor ikke av VG Partnerstudio.

Gard Steiro

Ans. redaktør og adm. direktør